• Reconstructie De Vang feestelijk afgerond

19 maart 2024

De reconstructie van De Vang is klaar. Gisteren verrichte wethouder Marten Japenga samen met bewoners de opening. Bewoners hebben een fruitboom gekregen om in hun voortuin te planten.

• Vragenlijst voor huiseigenaren over woningisolatie

04 maart 2024

Woningisolatie zorgt voor lagere stookkosten en meer comfort. Ook levert het een bijdrage aan de energietransitie. Daarom willen we woningeigenaren stimuleren hun huis te isoleren. De gemeente stelt hiervoor geld en middelen ter beschikking. Zo krijgen inwoners gratis advies op maat en mensen met een laag inkomen krijgen (een deel van) de kosten vergoed.

• Gemeente Alblasserdam zet zich in voor schuldenrust

01 maart 2024

Wethouder de Deugd heeft gisteren een convenant ondertekend dat gaat over de manier waarop schulden worden geïnd. Het convenant regelt dat de gemeente in haar rol als schuldeiser in principe altijd meewerkt aan schuldregelingen. Dat bevordert schuldenrust en perspectief bij de inwoners.

• Zonnedak-project SchooneZon officieel van start

29 februari 2024

Vanmiddag was Marten Japenga, wethouder duurzaamheid, aanwezig bij het officiële startsein van het project SchooneZon in Nieuw-Lekkerland. Op de staldaken van de familie Damsteegt worden 730 zonnepanelen geïnstalleerd. Een mooi voorbeeld van het lokaal opwekken van schone, duurzame energie.

• Verkenning locaties voor windmolens in de Alblasserwaard

12 februari 2024

Zonnepanelen en windmolens zijn een goede manier om lokaal duurzame energie op te wekken. In de regionale energiestrategie (RES) hebben we afgesproken dat er meer windenergie moet komen. Daarom gaan de gemeenten Molenlanden en Gorinchem op zoek naar geschikte locaties voor windmolens. Inwoners uit de hele regio worden uitgenodigd om mee te denken.

• Nieuwe website voor vragen over energiebesparing in en om je huis

12 januari 2024

Voor onafhankelijk advies over energiebesparing, isolatie en andere duurzaamheidsmaatregelen kunnen inwoners van Alblasserdam terecht op het platform Duurzaam Drechtsteden. Ook is er informatie te vinden over subsidies en financiering.

• Teveel PFAS in eieren van hobbykippen

21 december 2023

Advies RIVM en GGD ZHZ: eet geen eieren van hobbykippen. Ruim driekwart van de geteste eieren van hobbykippen in de regio Zuid-Holland Zuid en Altena bevatten te hoge gehaltes aan verschillende soorten PFAS bevatten. Dit blijkt uit een eerste analyse van het eieronderzoek, dat in opdracht van de gemeenten Dordrecht, Molenlanden, Papendrecht en Sliedrecht wordt uitgevoerd. Zowel het RIVM als de GGD Zuid-Holland Zuid adviseren mensen uit de regio uit voorzorg voorlopig geen eieren meer te eten van hobbykippen en vervolgonderzoek af te wachten. Eieren uit supermarkten en winkels zijn wel veilig. Er is geen directe link te leggen tussen de vervuiling van de eieren en Chemours.

• Veiligheidsmonitor 2023 gaat van start

07 augustus 2023

Heeft u last van rommel op straat? Hinder van buren of rondhangende jongeren? Is er bij u ingebroken? Dit zijn enkele vragen uit de Veiligheidsmonitor. Vanaf deze week ontvangen 600 willekeurig gekozen inwoners een uitnodiging om de vragenlijst in te vullen.

• Scholieren op bezoek bij technische bedrijven

22 februari 2023

De 9e editie van de Techniekroute is een groot succes geworden. Tijdens dit evenement bezoeken alle leerlingen uit groep 8 van Alblasserdamse basisscholen twee bedrijven in de technische sector. Zo maken ze kennis met technische beroepen. “Dit is een prachtig voorbeeld van samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers,” aldus wethouder Freek de Gier. "Beroepsoriëntatie is belangrijk," vult wethouder Margreet de Deugd aan.

• "Samen gaan we deze klus klaren"

09 februari 2023

Aannemer De Vries Werkendam gaat de renovatie van het zwembad in Alblasserdam uitvoeren. "Het is fijn dat we aan de slag kunnen," vertelt wethouder De Gier. Jan Luijten, directeur van De Vries Werkendam vult hem aan: "Deze klus past perfect bij ons."