Gehandicaptenparkeerkaart

Als u door een ziekte of handicap niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met de gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Als u niet zelf kunt rijden, kunt u een passagierskaart aanvragen. U moet dan bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk zijn van de hulp van de bestuurder. Degene die u vervoert, kan dan op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren.

Afhandeling

Binnen 12 weken krijgt u bericht van ons.

Online regelen

DigiD-logo Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen 

Lees meer over DigiD

Alleen voor instellingen: Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

Afhandeling

Binnen 12 weken krijgt u bericht van ons.

Kosten

U betaalt voor een aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart. De kosten die u betaalt hangt af van: 

  • 1e aanvraag of vernieuwing van uw gehandicaptenparkeerkaart als medisch advies niet nodig is: aanvraagkosten € 58,75
  • 1e aanvraag of vernieuwing van uw gehandicaptenparkeerkaart met medisch advies:
    • aanvraag bij de gemeente bij een standaard medisch advies € 128,30 + de aanvraagkosten
    • aanvraag bij de gemeente bij een uitgebreide medische keuring € 193,70 + de aanvraagkosten
  • vervangende kaart bij vermissing of diefstal € 11,30

Bij de aanvraag heeft u de keuze voor automatische afschrijving of betaling via factuur. U krijgt geen geld terug als u uw aanvraag intrekt of als de gemeente uw aanvraag afwijst.

Voorwaarden

Bestuurderskaart

  • u kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • u kunt zelf rijden
  • de kaart staat op uw naam en kunt u in elke auto gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen

Passagierskaart

  • u kunt door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • u kunt niet zelf rijden
  • u bent bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk van hulp van de bestuurder
  • de kaart staat op uw naam. Als u meerijdt, mag de bestuurder de kaart gebruiken. U mag uw gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen

Instellingenkaart

  • uw instelling is een zorginstelling die bewoners met een beperking vervoert. Deze bewoners komen zelf voor een bestuurders- of passagierskaart in aanmerking
  • uw instelling valt onder de Algemene wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
Medisch advies

Bij de 1e aanvraag gehandicaptenparkeerkaart moet u altijd voor een medisch advies naar een arts van Argonaut Advies. De arts van Argonaut bepaalt daarna of u een volgende keer opnieuw gekeurd moet worden. Dit vermeldt hij in uw dossier.

Argonaut heeft een vertraging bij medische adviezen. Hierdoor krijgt u een latere reactie van ons dan u gewend bent. Onze excuses daarvoor. 

Hoe lang duurt het?

Uw aanvraag duurt maximaal 12 weken. Als u eerst voor een medisch advies naar het spreekuur moet, stuurt de gemeente uw aanvraag door naar Argonaut. U krijgt van hun een oproep voor het spreekuur aan de Burgemeester de Raadtsingel 21 in Dordrecht.

De arts beoordeelt of u aan de voorwaarden voldoet en geeft hierover advies aan de gemeente. De arts mag met uw toestemming bij uw huisarts of specialist informatie opvragen. U krijgt daarna een brief met onze beslissing. Bij een positief besluit sturen wij de gehandicaptenparkeerkaart gelijk mee. 

Argonaut heeft een vertraging bij medische adviezen. Hierdoor krijgt u een latere reactie van ons dan u gewend bent. Onze excuses daarvoor. 

Vernieuwen kaart

Vraag uiterlijk 2 maanden voor het verlopen van uw gehandicaptenparkeerkaart een nieuwe aan. Als na uw aanvraag blijkt dat voor u opnieuw een medisch advies nodig is, krijgt u daarvoor een oproep van Argonaut.

Kaart kwijt of gestolen

DigiD-logo Gehandicaptenparkeerkaart vermist of gestolen  Lees meer informatie over DigiD 

Alleen voor instellingen: Gehandicaptenparkeerkaart vermist of gestolen 

De vervangende kaart is net zo lang geldig als de kaart die u kwijt bent.

Geen gebruik meer maken

Om redenen komt het voor dat u geen gebruik meer maakt van de gehandicaptenparkeerkaart. U stuurt de kaart dan terug naar de gemeente Dordrecht. Schrijf een briefje met de reden waarom u de kaart terugstuurt, bijvoorbeeld door overlijden van de houder van de kaart.

Wij geven de informatie door aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en registreren uw teruggave. U mag de kaart niet zelf weggooien! 

De kaart stuurt u in een envelop zonder postzegel op naar:

Gemeente Dordrecht
Stadswinkel Parkeren
Antwoordnummer 50
3300 VB  Dordrecht

De gemeente Dordrecht behandelt de aanvragen gehandicaptenparkeerkaart voor de gemeente Alblasserdam. 

Regelen via de post 

Lukt het u niet om de aanvraag digitaal op te sturen? Vraag via 14 078 een papieren aanvraagformulier op. Een instellingenkaart vraagt u altijd digitaal aan.

Bijzondere bijstand (bijdrage in de kosten)

U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten bij de (hele) aanvraag gehandicaptenparkeerkaart of de gehandicaptenparkeerplaats.

De aanvraag doet u via de Sociale Dienst Drechtsteden. U bereikt hen van maandag tot en met vrijdag via telefoonnummer 078 770 89 10.

  • tussen 08.30 en 12.00 uur en
  • tussen 13.00 en 15.00 uur
Meer informatie

Staat uw vraag er niet bij? Vul het contactformulier in en binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.