Partijen geven zienswijze over verhuurbeleid gemeentelijke panden

De gemeente Alblasserdam verhuurt momenteel acht van haar panden. Ze heeft een bijeenkomst georganiseerd met partijen die een (deel van een) pand bij de gemeente huren. De bijeenkomst vond plaats op donderdagavond 5 september in Landvast. Huurders kregen de gelegenheid hun zienswijze te geven over een afwegingskader dat de gemeente gaat hanteren voor het verhuren van haar panden. Het afwegingskader maakt inzichtelijk wanneer de gemeente een rol voor zichzelf ziet als verhuurder en wanneer ze welk type huurprijzen wil hanteren.

De aanleiding voor het maken van het kader staat in het collegeprogramma. Daarin is verwoord dat we denken dat de huisvesting van maatschappelijke organisaties efficiënter kan. De vraag wanneer de gemeente wil verhuren komt mede op tafel vanwege de verduurzamingsopgave van de panden waar de gemeente voor staat.

Een aantal van de aanwezige huurders maakte van de gelegenheid gebruik om hun zienswijze te geven. Er was begrip voor het feit dat de gemeente helder in kaart wil brengen wanneer ze wel en niet wil verhuren, maar er werden ook zorgen en wensen geuit. Zo maakte de directeur van een kinderdagverblijf duidelijk dat ze het niet eens is met de richtlijn om als gemeente niet aan een kinderopvangorganisatie te verhuren. En een kunstenaar uit de Participand vertelde over de waardevolle plek die hij daar met andere kunstenaars heeft. Een andere huurder bracht het belang naar voren om, indien nodig, voldoende tijd te hebben om naar een ander pand te kunnen verhuizen. Ook werd aandacht gevraagd voor het belang om als buurtvereniging van een geschikte en betaalbare accommodatie gebruik te kunnen maken.

Verantwoordelijk wethouder Pardo vertelde over het proces hierna. Het afwegingskader wordt behandeld in een commissievergadering op 17 september en vervolgens in een raadsvergadering op 24 september. Tijdens de behandeling kan het kader nog worden aangepast. Na vaststelling gaat het kader worden toegepast op de huidige huurders. De resultaten komen in een adviesrapport. In het rapport komt te staan met welke huurders de gemeente door wil en welk type huurprijs ze per huurder wil hanteren. Het is de bedoeling dat het voorstel ook duidelijkheid geeft over welke huurder op welke locatie een plek krijgt.