Openbare herdenking crash Hawker Typhoon jachtvliegtuig op 28 september

Dit jaar is het 80 jaar geleden dat het Hawker Typhoon vliegtuig werd neergehaald tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op zaterdag 28 september is er om 15.00 uur een openbare herdenking bij het monument aan de Kortlandsche Kade.

Tachtig jaar geleden

Op 28 september 1944 crashte het Hawker Typhoon vliegtuig van de Belgische flight luitenant Jean Noël Vandaele in de polder Kortland. De piloot ligt begraven op de begraafplaats Oude Torenhof. Afgelopen voorjaar is het vliegtuig geborgen door een speciaal team van Defensie.

Openbare herdenking

Als gemeente hechten wij grote waarde aan het herdenken en eren van de oorlogsslachtoffers die gevallen zijn in onze gemeente. Daarom herdenken we jaarlijks de crash van het Hawker Typhoon jachtvliegtuig.

De herdenking is op 28 september vanaf 15.00 uur bij het herdenkingsmonument aan de Kortlandsche Kade. Burgemeester Jan Willem Boersma houdt een toespraak. Daarna is er een kranslegging. Christelijke muziekvereniging Soli Deo Gloria zal de herdenking muzikaal begeleiden. Belangstellenden zijn welkom.

Concert in Landvast

Christelijke muziekvereniging Soli Deo Gloria organiseert in de avond een bijzonder ‘Vrede en Vrijheid’ concert in Cultureel Centrum Landvast. Voor meer informatie hierover kijkt u op de website van de muziekvereniging.