Speelplaatsen in Alblasserdam rookvrij

Speeltuinen in Alblasserdam worden rookvrije zones. Op zaterdag 6 juli onthulde wethouder Marten Japenga het eerste rookvrij-bordje bij speelplaats Het Groene Woude Wik in de wijk Blokweer tijdens de kleedjesmarkt.

Waarom rookvrije speelplaatsen?

Roken, maar ook meeroken, is slecht voor de gezondheid. Mensen hiervan bewust maken blijft belangrijk. Elk jaar sterven nog steeds 20.000 mensen in Nederland door (mee)roken. Gemeente Alblasserdam wil een fit en groen dorp zijn. Sport en bewegen en aandacht voor het voorkomen van ziekte zijn daarbij belangrijke thema’s. Roken op openbare plekken past daar niet bij. Vooral niet op plekken die bedoeld zijn voor kinderen.

Het idee voor rookvrije speelplekken kwam van het CDA. De gemeenteraad stemde met het idee in. Door het ontmoedigen van roken op speelplaatsen voorkomen we meeroken en laten we het goede voorbeeld zien. Een bordje of regel met de tekst ‘Deze plek is rookvrij’ kan ook zorgen dat mensen elkaar aanspreken op hun gedrag. Zo dragen we bij aan een generatie die rookvrij opgroeit.

Veilig buitenspelen

Wethouder Marten Japenga vertelt: ‘Het is inmiddels normaal dat je niet rookt in de horeca, op het werk en op schoolpleinen. Het is daarom logisch dat plekken waar kinderen spelen in Alblasserdam nu ook rookvrij worden. Kinderen moeten veilig kunnen buitenspelen. Ik ben blij om te zien dat buurtbewoners deze actie steunen. Door het samen te doen, kunnen we werken naar een rookvrije generatie.’

Tot het einde van het jaar zal de gemeente bezig zijn met het plaatsen van rookvrije borden en tegels op speelplaatsen in Alblasserdam.

GroeneWoudeWik-ceesvdwal_38

GroeneWoudeWik-ceesvdwal_44