Reactie op de gedeelde zorgen over het gedrag van jongeren in ons dorp

Inwoners en ouders hebben hun zorgen geuit bij de burgemeester over het gedrag van jongeren in ons dorp. Ook politie en de gemeentelijke handhavers hebben signalen afgegeven over groepen jongeren die herhaaldelijk op negatieve wijze bij hen in beeld komen. De afgelopen periode hebben zich meerdere incidenten voorgedaan op het Boerenpad en in het Lammetjeswiel en ook op andere locaties wordt overlast ervaren.

De zorgen van ongeruste inwoners en van onze professionals nemen we serieus. Daarom werken we aan een aanpak die ervoor moet zorgen dat de rust op straat terugkeert. De aanpak is erop gericht om zo snel mogelijk de overlast en het geweld aan te pakken. Ook willen we ervoor zorgen dat Alblasserdamse jongeren zich veilig kunnen ontwikkelen en een goede plek in ons dorp kunnen innemen. We werken hierin samen met politie en hulpverleningspartners.

Voor de langere termijn werken we aan een breed gedragen, integrale aanpak. Daarvoor intensiveren we de samenwerking met partners die een aandeel leveren in preventieve en repressieve inzet. De gemeente voert regie op deze aanpak.

Voor de korte termijn is vanuit handhaving extra inzet georganiseerd op straat. Zij werken hierin nauw samen met de politie. De gemeente Alblasserdam blijft zich inzetten voor een veilige en prettige woonomgeving voor iedereen. Samen kunnen we ervoor zorgen dat ons dorp een veilige en fijne plek blijft om te wonen.