Sport- en Beweegakkoord Alblasserdam

Een actieve levensstijl verbetert de gezondheid en het geluk van onze inwoners. Daarom vinden wij aandacht voor sport, bewegen en preventie belangrijk. In het Sport- en Beweegakkoord hebben we hiervoor doelen, afspraken en acties opgesteld. Heb jij een goed idee om meer inwoners uit de gemeente Alblasserdam te laten sporten en bewegen? Dan kun je stimuleringsbudget aanvragen bij het Sport- en Beweegakkoord Alblasserdam.

Voor 2024 is er ruim € 16.000 beschikbaar. Wethouder Freek de Gier: "Dit is weer een mooi voorbeeld van hoe we samenwerken in ons dorp om echt dingen te bereiken. We willen dat iedere Alblasserdammer met plezier kan sporten en bewegen. Ter inspiratie delen wij graag een mooi voorbeeld van een project dat door een bijdrage vanuit het Sport- en Beweegakkoord is mogelijk gemaakt.”

Voorronde NK Knikkeren

Vanuit het Sport- en Beweegakkoord is een bijdrage gedaan aan een officiële voorronde van het NK Knikkeren in Alblasserdam. Deze vond onlangs plaats op een zonovergoten Raadhuisplein. Wethouder sociaal domein Margreet de Deugd opende het toernooi. Daarna gingen zo’n 40 kinderen uit groepen 3 tot en met 8, onder leiding van de buurtsportcoaches van het ABC-team, onderlinge wedstrijdjes aan. Door deel te nemen konden zij zich kwalificeren voor het NK Knikkeren dat op 22 juni in Ouwehands Dierenpark plaatsvond. Uiteindelijk hebben 16 kinderen zich geplaatst voor het eindtoernooi. Helaas grepen de Alblasserdamse kinderen naast de prijzen.

De organisatie van de voorronde NK Knikkeren heeft een aanvraag gedaan voor een bijdrage uit het Sport- en Beweegakkoord. Deze activiteit sluit goed aan op het thema ‘gezonde leefstijl jeugd & jeugd vaardig in bewegen’, in het Sport- en Beweegakkoord van Alblasserdam . Door het organiseren van het NK Knikkeren stimuleren we het buiten spelen. Kinderen gaan gemiddeld namelijk steeds minder buiten spelen. Vanuit het Sport- en Beweegakkoord is een bijdrage van 1350 euro geleverd.

Ruben van Zeijl, coördinator van het Sport- en Beweegakkoord: “Samen met Vrienden van de Twijn en Tafelronde 140 Alblasserwaard hebben wij de krachten gebundeld om de voorronde van het NK Knikkeren financieel te bekostigen en daarmee naar Alblasserdam te halen. Een mooi voorbeeld van hoe je meer bereikt door met elkaar samen te werken. Heeft u ook een idee om meer inwoners uit de gemeente Alblasserdam te laten sporten en bewegen? Dan ga ik daar graag met u over in gesprek.”

Een aanvraag indienen?

Het Sport- en Beweegakkoord Alblasserdam richt zich de komende jaren op de thema’s: inclusie en diversiteit/maatschappelijke waarde van sport en bewegen, gezonde leefstijl jeugd & jeugd vaardig in bewegen, sociaal veilige sport & integriteit, vitale sportaanbieders en ruimte voor sport en bewegen. Heeft u een goed idee of initiatief dat past bij één of meerdere van deze thema’s? Vraag eenvoudig stimuleringsbudget aan via: www.t-s.nu/sportakkoord. Hier staan ook de spelregels en criteria.

Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag? Of wilt u meer weten over het Sport- en Beweegakkoord? Neem contact op met Ruben van Zeijl, coördinator van het Sport- en Beweegakkoord, via: rvanzeijl@teamsportservice.nl of 06-16919074.

Het kernteam van het Sport- en Beweegakkoord ziet toe op de uitvoering en beoordeelt de aanvragen. In dit team zijn sportaanbieders, kinderopvang, onderwijs, welzijn, GGD, ABC-team, gemeente Alblasserdam en Team Sportservice.