Realisatie 58 extra opvangplekken voor vluchtelingen in de Havenkerk

Sinds het voorjaar 2022 worden de Havenkerk en de Jozuakerk ingezet als opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen. De Havenkerk huisvest momenteel 80 Oekraïners. De komende maanden realiseert gemeente Alblasserdam 58 extra opvangplekken voor vluchtelingen in de Havenkerk. De huidige opvangplekken worden verbeterd.

Opvang in de grote zaal

De grote zaal van de Havenkerk biedt momenteel plaats aan 50 extra crisis- en noodopvangplekken, die momenteel niet in gebruik zijn. Deze crisis- en noodopvangplekken worden aangepast naar 58 vaste opvangplekken, verdeeld over twaalf 2 tot 6 persoonskamers. Hierdoor verandert de indeling van de zaal en verbetert de kwaliteit van de opvangplekken.

De verbouwing is in oktober 2024 klaar. Dan verhuizen tussen de 30 en 40 vluchtelingen uit de Jozuakerk naar de Havenkerk. Een aantal bewoners van de Havenkerk verhuist ook naar de verbouwde kamers. De oude kamers die zij achterlaten, worden daarna ook verbeterd.

Wethouder de Gier: “Deze verbouwing is hard nodig om deze mensen die in nood zijn een duurzame, veilige en menswaardige opvang te kunnen blijven bieden, zolang dat nodig is. Door deze verbouwing krijgen de vluchtelingen meer privacy, passende sanitaire voorzieningen en zijn de kamers minder gehorig.”

Na de verbouwing biedt de Havenkerk plaats aan maximaal 138 (80+58) vaste opvangplekken. Deze plekken kunnen gebruikt worden zo lang het nodig is, en gemeente en kerk instemmen met het gebruik van de locatie.

Wijzigingen Jozuakerk

De vrijgekomen ruimte in de Jozuakerk wordt weer geschikt gemaakt voor activiteiten van de Jozuakerk. Eén verdieping van de Jozuakerk blijft Oekraïense vluchtelingen opvangen.

Wethouder de Gier: “We zijn de kerkbesturen van de Havenkerk en Jozuakerk dankbaar dat zij de kerken open blijven stellen voor de vluchtelingen.”

Meer informatie voor inwoners Alblasserdam

Omwonenden van de Havenkerk worden geïnformeerd over de wijzigingen via een brief. Zij krijgen gelegenheid kennis te nemen van de verbouwing en hun vragen te stellen tijdens een inloopavond op 27 augustus in de Havenkerk. Inwoners die vragen of interesse hebben, kunnen een bericht sturen aan oekraine@alblasserdam.nl.