Dodenherdenking 4 mei en herdenking bombardement 11 mei 1940

Op donderdag 4 mei is de nationale dodenherdenking. Die dag herdenken wij de slachtoffers van oorlogsgeweld. In Alblasserdam is ook een plechtigheid. Daarnaast herdenken wij op donderdag 11 mei de slachtoffers van het bombardement op Alblasserdam van 11 mei 1940.

Donderdag 4 mei: Dodenherdenking

Op 4 mei is er weer een openbare herdenking bij het oorlogsmonument aan de Polderstraat. Hierbij is iedereen welkom. Wie dat wil, kan op 4 mei om 19.00 uur de Vesper bijwonen in Cultureel Centrum Landvast. Daarna start op het Raadhuisplein om 19.40 uur een stille tocht naar het oorlogsmonument aan de Polderstraat. Bij het monument is de openbare herdenking met de traditionele twee minuten stilte om 20.00 uur. Ook is er een toespraak door burgemeester Boersma.

Programma

• 18.00 uur: De Nederlandse vlag hangt vanaf 18.00 uur 's avonds halfstok.
  • 18.30 uur: Ontvangst veteranen, nabestaanden van veteranen, begeleiders en belangstellenden in Landvast.
  • 19.00-19.40 uur: Volg de jaarlijkse Vesperdienst, georganiseerd door de samenwerkende kerken, ter ere van dodenherdenking dit jaar in Landvast.
  • 19.40-20.00 uur: Even voor de klok van de Grote Kerk acht uur slaat klinkt het trompetsignaal "Stilte" ter aankondiging van de twee minuten te houden stilte.
  • 20.02 uur: Gezamenlijk zingen couplet 1 en 6 van het Wilhelmus.
  • 20.05 uur: Toespraak van de burgemeester en voordrachten van leerlingen van basisschool Het Kompas.
  • 20.15 uur: Kransleggingen door de burgemeester.
  • 20.25 uur: Einde van de plechtigheden bij het Oorlogsmonument.
  • 21.00 uur: De Nederlandse vlag bij het monument aan de Polderstraat hangt halfstok en wordt verlicht.
  • 24.00 uur: Alblasserdamse veteranen hijsen de Nederlandse vlag bij het monument aan de Polderstraat in top voor de viering van Bevrijdingsdag 2023.

Donderdag 11 mei: Herdenking bombardement van Alblasserdam

Op donderdag 11 mei herdenken we de bombardementen op Alblasserdam van 11 mei 1940. Om deze gebeurtenis te herdenken, luiden kerkklokken op de vier tijdstippen waarop de bommen vielen. Samen met het 4 mei comité Dodenherdenking Alblasserdam vragen wij inwoners om op woensdag 11 mei de Nederlandse- en/of Alblasserdamse vlag halfstok te hangen.

Programma

• 05.54 uur: Hang vanaf zonsopgang de Nederlandse en/of Alblasserdamse vlag halfstok. Ook de vlag bij het Oorlogsmonument aan de Polderstraat hangt halfstok.
  • Gehele dag: In de periodes van de bombardementen luiden de klokken van de Alblasserdamse kerken: van 10.10 tot 10.20, van 12.40 tot 12.50 en van 14.00 tot 14.15.
  • 21.22 uur: De vlag bij het monument aan de Polderstraat wordt gestreken en het licht wordt gedoofd. Steek thuis een kaars aan ter nagedachtenis aan de op 11 mei 1940 omgekomen Alblasserdammers.

Programma herdenking 4 mei en 11 mei