Terinzagelegging Wijziging omgevingsplan Polderstraat

De burgemeester en wethouders van Alblasserdam laten weten dat de wijziging van het omgevingsplan voor de Polderstraat, samen met de bijbehorende documenten, vanaf donderdag 13 februari 2025 ter inzage ligt.

Het doel van het plan is om de functie en het gebruik van het perceel beter af te stemmen op de omgeving. Het huidige gebruik is verouderd en past niet meer bij de omgeving. In Alblasserdam is er een grote vraag naar woningen. Dit besluit zal daarom, volgens de op 1 januari 2024 in werking getreden Omgevingswet, invulling geven aan de beoogde woningbouw. Als onderdeel hiervan zal de bestemming voor het bestaande tankstation aan de Polderstraat worden opgeheven. Het bouwplan is (deels) in strijd met de huidige bestemmingsplannen "Herstelplan Alblasserdam" (2015) en "Parapluherziening Wonen en Parkeren" (2023).

Het plan

Het doel is om de niet meer functionele bedrijfsgbouwen (en manege) te slopen en op die plek 53 woningen te bouwen. Het totale programma binnen het plangebied ziet er als volgt uit: 

  • 10 twee-onder-een-kap woningen; 
  • 21 appartementen (verschillende prijsklassen, w.o. sociale koop); 
  • 22 rijwoningen; 
  • 83 parkeerplaatsen; 
  • een ontsluitingsweg die aan de noordzijde aansluit op de Polderstraat en aan de zuidzijde aantakt op de Oranjestraat (als calamiteitenontsluiting). 

Voor de realisatie van het plan is het verder noodzakelijk dat een bestaand bezineverkooppunt (tankstation) op de Polderstraat ter plaatse van no. 9 wordt verwijderd. 

Het eerdere ontwerp-besluit heeft van 27 juni 2024 tot en met donderdag 9 augustus 2024 ter inzage gelegen voor inspraak. Bij de huidige ter inzage gelegde stukken bevindt zich ook een nota van zienswijzen. Hierin staat beschreven hoe de ontvangen zienswijzen zijn verwerkt in het besluit.

Ter inzage

Vanaf donderdag 13 februari 2025 liggen de vastgestelde stukken voor zes weken ter visie. Het plan en de bijbehorende stukken zijn digitaal te zien en te downloaden op de websites www.omgevingswet.overheid.nl (zoeken op NL.IMRO.0482.Polderstraat-va01).

Gedurende de termijn van terinzagelegging kunt u de stukken ook inzien op het gemeentehuis van Alblasserdam, adres: Cortgene 2, 2951 ED Alblasserdam. U kunt daartoe een afspraak maken met de gemeente via telefoonnummer 14078 en vragen naar dhr. J.W. Verver.

Beroep

Tijdens de periode van ter inzagelegging kunnen belanghebbenden een beroep indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (postbus 20019, 2500 EA Den Haag).

Inwerkingtreding van het besluit

Het gewijzigde omgevingsplan treedt in werking op de dag na het aflopen van de beroepstermijn. Als tijdens de beroepstermijn naast een beroepschrift ook een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op dat verzoek is beslist.

Een verzoek om voorlopige voorziening kan worden ingediend bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Aan het instellen van beroep en het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. Voor meer informatie over de hoogte hiervan kunt u contact opnemen met de griffier van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Documenten

De volgende documenten liggen ter inzage: