Sloopmelding
Voordat u een gebouw gaat slopen, moet u altijd een sloopmelding aan de gemeente doen.
Zo willen we verspreiding van asbest door onverstandig slopen of verbouwen voorkomen. Aan de sloopmelding voegt u een asbestinventarisatierapport toe. Dit rapport laat u maken door een gecertificeerd bedrijf. De sloopmelding dient u in via omgevingswet.overheid.nl.
Vroeger werd asbest veel gebruikt omdat het sterk is, tegen zuren kan en goed isoleert. Het kan voorkomen in:
- vloerbedekking
- golfplaten
- verschillende soorten wand-, plafond- en gevelbekleding
Het is moeilijk om vast te stellen of materiaal asbest is of bevat.
U heeft een sloopmelding nodig als u asbest wilt verwijderen uit uw eigen woning. Nadat de gemeente een akkoord heeft afgegeven op uw sloopmelding, kunt u zelf een aantal asbesthoudende materialen uit uw woning verwijderen. Wat u precies mag weghalen staat in de Bouwverordening Alblasserdam 2010 (zie wetgeving). Een sloopmelding is alleen bestemd voor particulieren. Bedrijven zijn altijd verplicht om een sloopvergunning aan te vragen.
Binnen 8 werkdagen na ontvangst van uw sloopmelding hoort u of u het asbest mag verwijderen. De behandeling van uw aanvraag kost u niets.
Namens de gemeente houdt de omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ) toezicht op het verwijderen van asbest. Toezichthouders van OZHZ doen steekproeven op plekken waar asbest wordt weggehaald.
Voor het verwijderen van asbest geldt de volgende wetgeving: