Glasvezel

In Alblasserdam wordt de komende periode glasvezel aangelegd. Dit gebeurt door een glasvezelbedrijf dat hiervoor een instemmingsverzoek heeft ingediend.

Omdat er in bijna alle straten van Alblasserdam gegraven gaat worden, stellen we als gemeente wel voorwaarden. Dit doen we om overlast te voorkomen en in het belang van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Zo gelden onze vaste regels rond de aanleg van kabels en leidingen. Hierdoor hebben inwoners zo min mogelijk overlast door de werkzaamheden. Ook controleert een opzichter van de gemeente dat de straten netjes worden achtergelaten. 

Veelgestelde vragen

Meerdere kabelexploitanten hebben een aanvraag gedaan. Kan de tweede aanvrager later ook gaan aanleggen? Waarom gebeurt dit niet in 1 keer? 

De Telecomwet verplicht iedere gemeente om de aanleg van telecommunicatiekabels toe te staan. Iedere glasvezelbeheerder beslist zelfstandig of zij in Alblasserdam een netwerk aanleggen. Het is mogelijk dat in de toekomst andere netwerkbedrijven ook de aanleg van een eigen glasvezelnetwerk aanvragen. De gemeente kan hieraan voorwaarden verbinden voor de verkeersveiligheid en het voorkomen van overlast, maar meerdere netwerken niet verbieden. 

Waarom zijn wij niet geïnformeerd door de gemeente?

De aanleg van glasvezel gebeurt niet in opdracht van de gemeente. Wij geven hiervoor wel instemming. Onderdeel van de instemming is wel dat de bewoners vooraf over de werkzaamheden worden geïnformeerd. Alle algemene informatie staat op onze website. Meer informatie kunt u opvragen bij de kabelexploitant of de aannemer. Kijk voor meer informatie op de website van DELTA Fiber.

Wanneer worden wij aangesloten?

Het glasvezelnetwerk is geen eigendom van de gemeente. Het glasvezelbedrijf zorgt voor de aanleg. Wij gaan daarom niet over de planning. Informatie over de planning kunt u opvragen bij het bedrijf dat het glasvezelnetwerk aanlegt.

Ik wil geen glasvezel. Ben ik verplicht om een kabel in mijn tuin of huis toe te staan?

De gemeente geeft alleen toestemming voor de aanleg in openbare grond. U bepaalt zelf of u een aansluiting in uw huis en/of door uw tuin wilt. Een glasvezelaansluiting is geen verplichting. 

Als ik nu geen aansluiting wil, zal dit later dan hoge kosten geven? 

DELTA Fiber legt nu een netwerk in de gemeente aan. Als u toestemming geeft dat dit tot in uw woning wordt aangelegd, dan zijn de kosten hiervoor meestal voor de glasvezelaanbieder. Wilt u nu geen aansluiting, maar bedenkt u zich later? Dan kunnen hiervoor kosten in rekening worden gebracht. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met het glasvezelbedrijf.

Het was al lang bekend dat er glasvezel zou worden aangebracht. Waarom duurt het zo lang?

Er wordt in heel Alblasserdam glasvezel aangelegd. Dit is in totaal meer dan 100km. Hiervoor moest goed worden bekeken waar er plaats was in de grond. Dit kostte tijd, maar voorkomt veel vertraging bij de aanleg.

Wanneer gaan ze bij ons in de straat beginnen?

Als gemeente gaan wij niet over de planning. Kijk voor meer informatie op de website van DELTA Fiber.

Waarom staat er al lange tijd een haspel aanhanger voor mijn deur? 

De aannemer heeft toestemming gekregen om per wijk een aantal parkeerplaatsen te gebruiken voor een tijdelijke opslag. Als de werkzaamheden in uw wijk klaar zijn, wordt alles weggehaald.

Hoe kom ik in contact met de graafploeg?

De graafploegen die in de straat de werkzaamheden uitvoeren, doen dit in opdracht van het  glasvezelbedrijf. Als u een klacht, verzoek of vraag heeft, dan kunt u het beste contact opnemen met glasvezelbedrijf DELTA Fiber.

Waarom moet de straat bij ons op de hoek steeds weer open?

Hier zit een distributiepunt. Daarom moeten sommige stukken vaker open voor werkzaamheden aan de hoofdkabel. Als alle aansluitingen klaar zijn, wordt dit dichtgemaakt.

Wat zijn de werktijden van de werkploegen?

De ploegen werken tussen 07.00 en 17.00 uur aan normale wegen. Voor 50km-wegen geldt 09.00-15.00 uur. Er wordt rekening gehouden met bekende activiteiten en evenementen in het dorp.

Kan ik mijn huis nog in?

Uw woning moet te voet (ook met een kinderwagen, rollator of rolstoel) altijd bereikbaar zijn. Het kan zijn dat u korte tijd hinder heeft bij parkeren op eigen erf. Dit staat ook in de graafbrief.

Hoelang duren de werkzaamheden bij mij in de straat?

Dit duurt 5-10 dagen.

Er is bij mij in de wijk een gebouwtje geplaatst. Wat is dit? 

Dit noemen wij een POP (Point of Presence). Het is een verzamelgebouw voor alle glasvezelaansluitingen in uw wijk.

Mijn riool is beschadigd. Wie stel ik aansprakelijk?

Dat hangt af van de plek van de schade: aan het deel dat van u als bewoner is, of aan het deel dat van de gemeente is. We onderzoeken dit met een inspectiecamera. De opzichter is hierbij aanwezig. Als de schade aan de ´gemeentezijde´ zit, dan repareert de gemeente dit zelf. Als de schade aan de ´bewonerszijde´ zit, dan zijn de kosten voor u als bewoner. In dat geval moet u zelf contact opnemen met de kabelexploitant of de aannemer.

Ik heb schade aan privé-eigendom (auto, huis, tuin). Hoe dien ik een klacht in?

Deze klachten moet u zelf melden bij de kabelexploitant of de aannemer. Contactgegevens vindt u in de graafbrief.

Is de gemeente opdrachtgever en heeft deze belangen in dit project? 

Nee, de gemeente is geen opdrachtgever en heeft ook geen belang in dit project. De gemeente heeft alleen een vergunning afgegeven. Daarnaast houdt de gemeente toezicht op eigendommen van de gemeente.