Briefadres
Een briefadres is een adres waarop de overheid uw post laat bezorgen. De persoon waarbij u briefadres heeft, zorgt ervoor dat uw post bij u komt. U mag alleen in bijzondere situaties een briefadres kiezen, bijvoorbeeld wanneer u in een bepaalde zorginstelling woont.
Zorginstelling
Bij de administratie van een instelling vraagt u na of u ingeschreven mag staan op een briefadres. Zij helpen u ook om uw verhuizing door te geven of een briefadres aan te vragen.
Briefadres om andere redenen
U belt met de gemeente via 14 078 of u komt naar de balie van het gemeentehuis.
De gemeente verwerkt uw aanvraag briefadres binnen 5 dagen als uw aanvraag compleet is en onder een bijzondere situatie valt.
In bijzondere gevallen mag u zich inschrijven op een briefadres:
- u woont/verblijft in een verpleeghuis of psychiatrisch ziekenhuis
- u woont/verblijft in een instelling voor maatschappelijke opvang
- u verblijft in een penitentiaire instelling (gevangenis)
- u verblijft kort in het buitenland en heeft geen woonadres in Nederland
- u woont als schipper aan boord van uw schip en heeft geen woonadres aan de wal
Op een postbusnummer kunt u geen briefadres krijgen.
Als hoofdbewoner moet u ervoor zorgen dat post van de overheid terechtkomt bij de persoon die een briefadres heeft op uw adres. Daarnaast kan de gemeente u om inlichtingen en documenten vragen die nodig zijn om de Basisregistratie Personen (BRP) bij te houden. Het is verplicht om daar aan mee te werken.
Een hoofdbewoner is iemand die op zijn/haar naam de woning huurt of gekocht heeft. Diegene is verantwoordelijk voor de vaste (juridische en/of financiële) lasten.
Geen financiële gevolgen
Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.
Goed om te weten:
- u mag maximaal 2 personen een briefadres geven op uw adres. Behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt als 1 persoon.
- u kunt een boete krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de BRP
- een gemeentelijk briefadres neemt geen aangetekende brieven, pakketten of medicijnen aan
Voor de aanvrager kan het gevolgen hebben voor onder andere:
- een Wmo-voorziening: wanneer u een voorziening aanvraagt in de gemeente waarin u woont en briefadres heeft in een andere gemeente kan dit voor u gevolgen hebben. Denk hierbij aan een aanvraag voor bijvoorbeeld een rolstoel en huishoudelijke ondersteuning.
Vult u dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.