Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

U vraagt eenvoudig online een afschrift of uittreksel (akte) van de burgerlijke stand aan. Dit doet u in de gemeente waarin de gebeurtenis (geboorte, huwelijk, registratie partnerschap en/of overlijden) heeft plaatsgevonden.

Kosten 

Het afschrift kost € 17,10

Aanvragen

DigiD-logo Aanvraag afschrift burgerlijke stand 

Lees meer informatie over DigiD

Lukt het u niet om uw afschrift digitaal aan te vragen? Dan maakt u een afspraak voor aan de balie. Of u belt 14 078

Wij proberen uw aanvraag binnen 5 werkdagen af te handelen.

Afschrift of uittreksel

Van de volgende akten kunt u een afschrift of uittreksel aanvragen:

  • geboorteakte
  • overlijdensakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • akte van uw registratie partnerschap

Verschil tussen een uittreksel en afschrift

  • Uittreksel: beperkte informatie uit de akte
  • Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'
  • Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland. Het uittreksel registratie partnerschap is niet meertalig.
Overlijdensakte aanvragen

Is iemand overleden in Alblasserdam? Dan kunt u hiervan een schriftelijk bewijs aanvragen. U krijgt een Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel van de overlijdensakte.

Voorwaarden

  • de persoon is in Alblasserdam overleden
  • is de persoon in het buitenland overleden? U kunt een buitenlandse overlijdensakte laten inschrijven in de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag. Daarna kunt u een afschrift of uittreksel aanvragen
  • u kunt alleen een akte aanvragen als:
    • u het kind of kleinkind bent
    • u de ouder of grootouder bent
    • u een erfgenaam bent
    • u de echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner bent
    • u de wettelijk vertegenwoordiger bent
    • u de akte nodig heeft voor een gerechtelijke procedure
    • u de akte nodig heeft voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap
    • u schriftelijke toestemming heeft gekregen (een machtiging)

Hoe werkt het?

Een instantie vraagt u om een overlijdensakte. U vraagt deze aan bij de gemeente waar de persoon is overleden. U krijgt vervolgens een afschrift of een meertalig (internationaal) uittreksel van de akte. De originele akte blijft eigendom van de gemeente.

Akte/uittreksel nodig in buitenland

Op internationale bewijzen voor het buitenland heeft u meestal een apostille of legalisatie nodig. U haalt eerst het bewijs bij de gemeente op en neemt hem dan mee naar de rechtbank. Informatie daarover leest u op de website van de Rijksoverheid

  • een apostille regelt u bij de rechtbank 
  • een legalisatie regelt u in 3 stappen. De juiste volgorde is:
    • 1. de afgevende instantie (bijvoorbeeld de gemeente)
    • 2. ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag
    • 3. ambassade van het betreffende land in Nederland

U betaalt het afschrift of uittreksel direct bij de aanvraag via iDEAL. Is dit voor u niet mogelijk? Machtig dan iemand om het afschrift voor u op te vragen.

Op een internationaal uittreksel staan de volgende vertalingen: 

  • Frans, Duits, Engels of
  • Spaans, Italiaans, Turks
Iemand machtigen voor de aanvraag

Iemand anders van 18 jaar of ouder mag voor u een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt u diegene en u geeft mee:

  • een volledig ingevulde machtiging (pdf, 236 kB) met datum en uw handtekening
  • een kopie van uw identiteitsbewijs
  • de ander (gemachtigde) neemt van zichzelf ook een geldig identiteitsbewijs mee

U kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.

Geslachtswijziging aanvragen

Op de pagina Geslachtswijziging aanvragen leest u meer informatie

Heeft u vragen?

Vul dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.