Vragenlijst voor huiseigenaren over woningisolatie

Woningisolatie zorgt voor lagere stookkosten en meer comfort. Ook levert het een bijdrage aan de energietransitie. Daarom willen we woningeigenaren stimuleren hun huis te isoleren. De gemeente stelt hiervoor geld en middelen ter beschikking. Zo krijgen inwoners gratis advies op maat en mensen met een laag inkomen krijgen (een deel van) de kosten vergoed.

Vragenlijst

We beginnen met een korte enquête onder Alblasserdamse huiseigenaren. Daarin vragen we hen bijvoorbeeld wat ze nodig hebben om hun huis te isoleren. En wat ze belangrijk vinden bij isolatiemaatregelen. De vragenlijst is te vinden op www.web.gemeentepeiler.nl. Invullen kost slechts enkele minuten en onder de deelnemers verloten we 3 klus-cadeaubonnen ter waarde van €25.

Samenwerking

De lokale isolatie-aanpak is een samenwerking tussen de gemeente Alblasserdam en vier andere Drechtsteden. Woningeigenaren met een laag energielabel krijgen bezoek van een adviseur. Samen met de bewoners kijkt de adviseur wat er mogelijk is. Dat advies is deels technisch, maar ook financieel en administratief. Minima krijgen de kosten van de werkzaamheden volledig vergoed. En alle inwoners worden ontzorgd met betrekking tot het aanvragen van offertes, het kiezen van een aannemer en de nazorg. Alles is erop gericht om het voor inwoners zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Duurzaam dorp

De afgelopen jaren is de gasprijs tot recordhoogte gestegen. Daarop zijn veel woningeigenaren al aan de slag gegaan met isolatie. Ook heeft de gemeente in 2023 diverse voorlichtingsbijeenkomsten gehouden waarop inwoners informatie kregen over isolatie. "Op dit moment putten we de aarde uit," vertelt wethouder Marten Japenga. "Dat moet echt anders, want we hebben maar één zo'n blauwe bal waar we met zijn allen op leven. Ik ben ontzettend blij met de lokale isolatie-aanpak. Want hiermee nemen we (financiële) drempels voor inwoners zoveel mogelijk weg."