Denk mee over het afvalbeleid

Op dit moment werken wij aan een nieuw grondstoffenplan voor Alblasserdam. In dit plan gaan we beschrijven hoe we de komende jaren omgaan met het inzamelen en verwerken van ons huishoudelijk afval. Als voorbereiding hierop vragen we inwoners om mee te denken. Dit kan door het invullen van een vragenlijst.

Van afval naar grondstof

Op dit moment bestaat ongeveer 80% van alle ingezamelde restafval uit grondstoffen, zoals etensresten, plastic verpakkingen, blik en drankpakken en textiel. Dat is zonde, want deze grondstoffen kunnen goed worden gerecycled. Als deze grondstoffen bij het restafval worden weggegooid, kan dat niet. Dan gaan ze mee de afvalverbrandingsoven in. Daarom willen we meer en beter afval scheiden.

Vragenlijst voor alle inwoners

De gemeente heeft samen met HVC Groep en Onderzoekscentrum Drechtsteden een vragenlijst opgesteld over afvalinzameling. We zijn benieuwd naar de ervaringen en wensen van inwoners. Voorbeelden van vragen in de enquête zijn: Welk afval scheidt u? Welk afval doet u bij het restafval? Wat belemmert u om het afval te scheiden? We hopen met de resultaten het afval scheiden makkelijker te kunnen maken voor inwoners.

Iedere mening telt

Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de vragenlijst invullen. Natuurlijk vinden we het fijn om verbeterpunten te horen. Uw mening is ook waardevol als u weinig op te merken heeft. Hoe meer mensen deelnemen, hoe beter ons beeld is. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 5 minuten.

Direct invullen

U kunt de enquête direct online invullen. Een papieren versie van de enquête is beschikbaar bij de balie in het gemeentehuis. U kunt deelnemen tot 20 juni 2023.