Jan Heijkoop waarnemend burgemeester in Alblasserdam

Op 31 januari neemt burgemeester Jaap Paans in een buitengewone raadsvergadering na 7,5 jaar afscheid van Alblasserdam. Op donderdag 30 maart wordt naar verwachting de nieuwe kroonbenoemde burgemeester geïnstalleerd. In de tussenliggende periode zal Jan Heijkoop waarnemen als burgemeester.

Bekend gezicht

Jan Heijkoop heeft veel bestuurlijke ervaring en was in de periode 2014-2015 ook al tijdelijk burgemeester in Alblasserdam. Dit keer is de tijd tussen het vertrek van Paans en de komst van een nieuwe kroonbenoemde burgemeester relatief kort. Daarom zijn de fractievoorzitters blij dat de waarnemer een bekend gezicht is. Voorzitter van de vertrouwenscommissie Arco Strop: "De samenwerking met Jan Heijkoop hebben we altijd als heel prettig ervaren. Daarom vinden we dit een mooie oplossing om de tussenperiode te overbruggen." Heijkoop gaat het waarnemerschap in Alblasserdam combineren met zijn rol als burgervader in Hendrik-Ido-Ambacht.

Vervolg

Dit najaar hebben elf kandidaten interesse getoond om burgemeester van Alblasserdam te worden. De vertrouwenscommissie onder leiding van Arco Strop heeft de sollicitaties in behandeling genomen. Op 6 februari vergadert de gemeenteraad over de voordracht. Naar verwachting wordt dan ook de naam van de beoogde kandidaat bekend gemaakt. Op 30 maart 2023 wordt de nieuwe burgemeester geïnstalleerd. De installatie gebeurt in aanwezigheid van de Commissaris van de Koning Jaap Smit.