Terinzagelegging Ontwerp Bodemregels

Als gemeente dragen wij zorg voor een gezonde en veilige leefomgeving. Daarom letten we goed op het gebruik en de bescherming van de bodem. Een goed bodembeleid is hiervoor belangrijk. Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden De gemeente Alblasserdam heeft sindsdien een tijdelijk omgevingsplan van rechtswegen.

In de komende jaren zal de gemeente Alblasserdam werken aan een omgevingsplan dat voldoet aan de eisen van de Omgevingswet. Dit noemen wij de transitieperiode. Een onderdeel van het omgevingsplan zijn de regels voor bodemkwaliteit.

De gemeente heeft samen met de andere gemeenten in Zuid-Holland Zuid en de Omgevingsdienst Zuid- Holland Zuid bodemregels gemaakt. De regels gaan over het hergebruik en toepassen van grond, graven, saneren, nazorg na saneren en bouwen op verontreinigde grond. Onderwerpen zoals bodemdaling en verdroging komen niet aan bod. Het gaat alleen over de bodemkwaliteit. 

Zienswijze

Van 31 januari 2025 tot en met 14 maart 2025 kunt u mondeling of schriftelijk een zienswijze op de ontwerp bodemregels met de gemeente delen.

Voor het indienen van een schriftelijke mailt u naar gemeente@alblasserdam.nl met als onderwerp ‘Zienswijze Bodemregels’. U kunt daarnaast een brief sturen aan Burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam, Postbus 2, 2950 AA onder de vermelding van “Zienswijze Bodemregels”.

Documenten

De volgende documenten liggen ter inzage: 

Als het u niet lukt om de stukken te lezen, kunt u een afspraak maken bij het gemeentehuis om samen met iemand van de gemeente de bodemregels door te spreken. Wilt u de documenten liever op papier bekijken? Maak dan ook een afspraak bij het gemeentehuis door te bellen naar telefoonnummer: 14 078 of een e-mail te sturen naar gemeente@alblasserdam.nl.

De kennisgeving is ook gepubliceerd in het Gemeenteblad en online te vinden op officiëlebekendmakingen.nl.