Privacyverklaring gezichts- en documentscanner
Bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente Alblasserdam kunt u documenten aanvragen, zoals een paspoort en rijbewijs of andere documenten. Wij gebruiken hierbij een gezichts- en documentscanner.
Wij controleren dan of:
- uw document en u bij elkaar horen door gezichtsvergelijking
- uw document echt en geldig is
Hiermee willen wij het risico op identiteitsfraude kleiner maken.
De gezichts- en documentscanner zetten wij in voor de volgende documenten:
De aanvraag en het afgeven van identiteitsbewijzen:
- Reisdocument: paspoorten
- Reisdocument: identiteitskaarten
- Rijbewijzen
Het registreren van persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP):
- Inschrijving in de BRP (1e inschrijving)
- Hervestiging vanuit het buitenland
- Nederlandse nationaliteit (Naturalisatie)
- Dit geldt voor iedereen die hiervoor bij ons aan de balie komt.
De gezichts- en documentscanner slaat uw persoonsgegevens niet op. De gemeente en de leverancier van de scanner zien uw persoonsgegevens niet als u door de scanner gaat.
Wij gebruiken de gezichts- en documentscanner voor het uitvoeren van een openbare taak, namelijk het voorkomen van identiteitsfraude. Dit staat in de Paspoortwet.
De gezichts- en documentscanner slaat uw persoonsgegevens niet op en bewaart ze ook niet.
Blijkt uit de scanner en het onderzoek van de baliemedewerker dat er mogelijk sprake is van identiteitsfraude? Dan zijn wij verplicht hiervan aangifte te doen bij de politie. De politie start daarna hun eigen onderzoek.
De gezichts- en documentscanner slaat uw persoonsgegevens niet op. En uw gegevens komen niet buiten de Europese Economische Ruimte (EER).
We profileren niet
Profileren is iemand beschrijven en beoordelen. De gezichts- en documentscanner gebruiken wij bij iedereen die voor genoemde documenten aan de balie komt. We maken geen onderscheid bij wie we de scanner wel gebruiken en bij wie niet. Hierdoor is geen sprake van profilering.
We nemen een besluit niet automatisch
De gezichts- en documentscanner helpt de ambtenaren. Blijkt uit de scanner dat er afwijkingen zijn? Dan controleert de medewerker of het klopt door
- een extra persoonscontrole uit te voeren door aanvullende persoonlijke vragen te stellen
- een extra documentcontrole uit te voeren door de echtheidskenmerken te controleren met de regel ‘kijken, voelen, kantelen’. Hierbij gebruikt de medewerker hulpmiddelen zoals een andere documentscanner, een UV-lamp of een loep
- het document en de pasfoto aan de leidinggevende of gespecialiseerde collega te laten zien. Samen onderzoeken ze het document extra grondig. Ze vergelijken het document met de inwoner en de verstrekte pasfoto
- Pas als we al deze stappen hebben doorlopen, schakelen we de politie in.