Informatie over stemmen bij verkiezingen
Op woensdag 29 oktober is de Tweede Kamerverkiezing.
U mag stemmen als u:
- de Nederlandse nationaliteit heeft
- 18 jaar of ouder bent
- niet bent uitgesloten van het kiesrecht
Als u mag stemmen, dan ontvangt u op zijn laatst 2 weken voor de verkiezing automatisch een stempas.
Wat neemt u mee bij het stemmen?
- uw stempas (als u stemt in de gemeente waar u woont)
- uw kiezerspas (als u stemt in een andere gemeente dan waar u woont)
- uw originele identiteitsbewijs (een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van Nederland)
In het stembureau:
- heeft u uw stempas of kiezerspas en uw identiteitsbewijs in de hand
- gaat u alleen het stemhokje in
- mag u niet aan iemand vragen om namens u te stemmen (machtigen)
Elke kiezer mag buiten het stemhokje om uitleg vragen en daar uitleg krijgen. In het stemhokje mogen alleen kiezers met een lichamelijke beperking assistentie krijgen. Andere kiezers stemmen alleen.
U kiest zelf in welk stembureau van Alblasserdam u gaat stemmen. De stembureaus zijn open van 7.30 uur tot 21.00 uur. Een overzicht van alle stembureaus volgt.
U ontvangt uw stempas op het adres waar u op 15 september staat ingeschreven. In die gemeente mag u stemmen.
Verhuisd
- Verhuisde u rond 15 september binnen de gemeente Alblasserdam en heeft u geen stempas ontvangen? Controleer dan of wij uw stempas naar uw oude (brief)adres hebben verstuurd. Heeft u geen mogelijkheid om dit te controleren? Vraag dan een vervangende stempas aan
- Stond u op 15 september niet ingeschreven in Alblasserdam, maar wel bij een andere gemeente? Dan hebben wij uw stempas verstuurd naar het adres waar u toen stond ingeschreven. U kan alleen stemmen in die gemeente. Dit geldt ook bij een briefadres. Wilt u stemmen in een andere gemeente? Vraag dan een kiezerspas aan.
Wilt u stemmen in een andere gemeente? Vraag dan een kiezerspas aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Daarmee stemt u in een andere gemeente.
Online aanvragen
U vraagt de kiezerspas online aan bij de gemeente. Dit vanaf medio september en is mogelijk tot 24 oktober 17:00 uur.
Lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de balie van gemeente. Dit kan vanaf medio september tot 28 oktober 12:00 uur. Neem uw stempas en identiteitsbewijs mee.
Schriftelijk aanvragen
Lukt het niet online of aan de balie? Dan vraagt u de kiezerspas schriftelijk aan via formulier model K 6-1. Vul dit formulier in en stuur het op per post of e-mail. Stuur hierbij ook een kopie van uw legitimatiebewijs mee. Heeft u al een stempas in huis? Dan moet u per post de stempas meesturen. De schriftelijke aanvraag moet voor 24 oktober 17:00 uur binnen zijn.
Kunt u niet naar een stembureau om te stemmen? Vraag dan iemand anders om namens u te stemmen. Dit is een volmacht geven. De persoon die voor u gaat stemmen (de gemachtigde):
- moet op hetzelfde moment ook stemmen
- mag stemmen namens 2 andere personen
Er zijn 2 manieren om een volmacht te geven. Het makkelijkst is het om de achterkant van de stempas in te vullen.
1. Achterkant stempas invullen
Vul de achterkant van de stempas in. De persoon die voor u gaat stemmen moet ook in Alblasserdam wonen en neemt mee naar het stembureau:
- uw stempas. Op de achterkant staat het volmachtbewijs. U vult dit helemaal in. Ook zet u allebei een handtekening
- een kopie van uw identiteitsbewijs. Dit mag ook digitaal, bijvoorbeeld op een telefoon
- een eigen indentiteitsbewijs en stempas
U mag deze volmacht niet op het stembureau zelf regelen. Dit regelt u dus vooraf (bijvoorbeeld thuis). Wilt u toch geen volmacht geven? Vraag dan uw stempas terug voordat de persoon voor u gaat stemmen.
De persoon die voor u gaat stemmen moet op hetzelfde moment ook zelf stemmen
2. Schriftelijke volmacht aanvragen
U kunt ook een schriftelijke volmacht aanvragen. We sturen het schriftelijke volmacht bewijs op naar de persoon die voor u stemt. Met het schriftelijke volmacht bewijs kan die persoon voor u stemmen. U ontvangt zelf ook een bericht. De persoon die voor u gaat stemmen, heeft dan geen kopie van uw identiteitsbewijs nodig. Let op: een schriftelijke volmacht kunt u niet meer intrekken.
Bent u de schriftelijke volmacht kwijt? Dan kan de gemachtigde niet meer namens u stemmen. Ook kan u zelf niet meer stemmen. Opnieuw een schriftelijke volmacht aanvragen is niet mogelijk.
Online aanvragen
U vraagt de schriftelijke volmacht online aan bij de gemeente. Dit kan tot 24 oktober 17:00 uur. Bij de online aanvraag voegt u een ingevuld formulier Model G-2 (pdf, 584 kB) toe als bijlage.
Schriftelijke volmacht online aanvragen (momenteel nog niet mogelijk)
Afgeven bij de receptie
Lukt de aanvraag niet online? Vul dan formulier model L8 in en geeft dit af bij de receptie van de gemeente. Dit kan tot 24 oktober 1700 uur. Neem uw identiteitsbewijs mee.
Schriftelijk aanvragen
Lukt het niet online of aan de balie? Dan vraagt u de schriftelijke volmacht schriftelijk aan met formulier model L8 via een aanvraag per brief of e-mail. Vul dit formulier in en stuur het als bijlage mee met de aanvraag per post of e-mail. Stuur hierbij ook een kopie van uw legitimatiebewijs mee. De schriftelijke aanvraag moet voor 24 oktober 17:00 uur bij de gemeente binnen zijn.
Is uw stempas kwijt of beschadigd? Dan kunt u een nieuwe stempas aanvragen.
Na de aanvraag is uw oude stempas automatisch niet meer geldig. Als u uw oude stempas terugvindt, dan mag u daar niet meer mee stemmen.
Online aanvragen
Vraag voor 24 oktober 17:00 uur online een nieuwe stempas aan.
Nieuwe stempas aanvragen (momenteel nog niet mogelijk)
Aanvragen aan de balie
Lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de balie van de gemeente. Dit kan tot 28 oktober 12:00 uur.
Neem uw identiteitsbewijs mee. Na de aanvraag is uw oude stempas niet meer geldig.
Schriftelijk aanvragen
Lukt het niet online of aan de balie? Dan vraagt u de nieuwe stempas schriftelijk aan via formulier J 8. Stuur hierbij ook een kopie van uw legitimatiebewijs mee. De schriftelijke aanvraag moet voor 24 oktober 17:00 uur bij de gemeente binnen zijn.
Bent u uw identiteitsbewijs kwijt? Of is uw identiteitsbewijs op de dag dat u gaat stemmen langer dan 5 jaar niet meer geldig? Vraag dan vóór 15 oktober een nieuw identiteitsbewijs aan. Of vraag een schriftelijke volmacht aan, zodat iemand anders voor u kan stemmen.
Identiteitsbewijs beschadigd
Heeft uw identiteitsbewijs een scheur of een breuk in de pagina waarop uw gegevens staan (houderpagina)? Dan is dit document niet geldig om mee te stemmen.
Nieuwe stempas aanvragen (momenteel nog niet mogelijk)
Aanvragen aan de balie
Lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de balie van de gemeente. Dit kan tot 28 oktober 12:00 uur. Neem uw identiteitsbewijs mee. Na de aanvraag is uw oude stempas niet meer geldig.
Bent u op 29 oktober in het buitenland voor bijvoorbeeld werk of studie? Terwijl u wel staat ingeschreven in Nederland? Dan kunt u op 2 manieren vanuit het buitenland stemmen.
U kan stemmen via een schriftelijke volmacht. Dit vraagt u aan bij de gemeente.
De andere mogelijkheid is om zelf te stemmen met een brief. Dan moet u wel een buitenlands postadres hebben. U doet een aanvraag om te stemmen per brief bij de gemeente Den Haag. De gemeente Den Haag moet de aanvraag op zijn laatst 17 september ontvangen. De aanvraag moet compleet zijn, ondertekend en er moet een kopie van het geldige Nederlandse identiteitsdocument bij zitten. https://www.denhaag.nl/nl/verkiezingen/kiezers-buiten-nederland/stemmen-per-brief/
Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Vul dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u van ons reactie.