Van A naar B in de Drechtsteden
Afgelopen zomer, net nadat ik gestart was als wethouder, woonde ik een regionale Smart Delta Drechtsteden bijeenkomst bij waar weerman Gerrit Hiemstra sprak over klimaatverandering. Terwijl ik luisterde dacht ik, ja dit weet ik allemaal wel… we zijn druk bezig met initiatieven om uitstoot te beperken en ik hoef echt niet te horen dat het nog niet genoeg is. Maar niet lang daarna drong zijn verhaal pas echt tot mij door. Denken in algemene maatregelen van de overheid is makkelijk maar niet genoeg. Wat doe ik zelf als bijdrage aan een beter milieu en hoe verklein ik mijn eigen CO2 footprint?
Ik was zelf vanuit Alblasserdam met de auto naar de bijeenkomst in Dordrecht gekomen en ik zou dadelijk ook weer alleen terugrijden. Had ik dit anders kunnen doen? En welk verschil had dat nu gemaakt? Ik nam me voor om de komende tijd eens bewuster met mobiliteit en hoe ik mij verplaats in de Drechtsteden om te gaan. Zou ik mijn gedrag blijvend kunnen veranderen? Een proefperiode van 9 maanden leek me geschikt om dit te ontdekken.
Wat heb ik dan precies veranderd in de afgelopen 9 maanden? Ik ben bewust het S.T.O.M.P.-principe gaan toepassen (Stappen / Trappen / OV / Meerijden / Privéauto). Steeds als ik op pad ga vraag ik mezelf af of ik kan gaan lopen, zo niet… kan ik fietsen, met de bus of meerijden met een collega? Lukt dit allemaal niet dan probeer ik met mijn vrouw af te spreken of ik de gezinsauto kan gebruiken.
Allereerst dagelijks van en naar het werk. Deze is makkelijk, de Rederij ligt op 1,4 km van mijn huis en dit loop ik in 20 min. De wandeling in de ochtend en aan het eind van de dag levert mij 5000 stappen op (volgens de stappenteller op mijn mobiel). Ik merk dat deze extra beweging mij goed doet, zowel fysiek als geestelijk. Afspraken in het dorp doe ik daarnaast lopend of met de fiets. Bijeenkomsten in Papendrecht en Hendrik-Ido-Ambacht doe ik met de elektrische fiets (20 min) die ik kan reserveren in het gemeentehuis. Het voordeel van elektrisch fietsen is toch dat je niet helemaal bezweet bij een overleg arriveert en je beweegt toch.
Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam en Zwijndrecht zijn lastig, heb het wel een keer geprobeerd op de fiets maar dit duurt best lang. Met het OV kan wel maar je moet overstappen en het vereist vaak ook nog een stuk lopen. Als de tijd het toelaat gebruik ik hier OV maar het meerijden met collega's bleek voor deze 3 gemeenten toch vaak de beste uitkomst.
Voor overleggen in Dordrecht heb ik 2 goede alternatieven, afhankelijk van de plaats van het overleg in Dordt (Leerpark, Noordendijk of Stadskantoor). Bus 416 gebruik ik het meest, deze komt langs het Leerpark (25 min) en eindigt op het station (33 min), vanaf daar is het 15 min lopen naar het stadskantoor. Met de fiets en de waterbus (20 min) kan ook, maar dan moet ik wel goed opletten op de vertrektijden. Zeker overdag vaart de waterbus nog maar 1x per uur. Als je hem dan gemist hebt duurt 55 min wachten wel erg lang.
In totaal heb ik in de afgelopen 9 maanden 3 keer gebruik moeten maken van de gezinsauto voor overleggen en bijeenkomsten in de verdere uithoeken van de Drechtsteden, bijvoorbeeld het Ara hotel in Zwijndrecht.
Wat zijn mijn conclusies?
- Blijf ik mij op deze manier verplaatsen? Zeker!
- Kan het OV en de waterbus binnen de Drechtsteden beter? Zeker!
Mijn vraag aan u? Zou u het de komende 9 maanden eens op de S.T.O.M.P. manier willen proberen?
Ramon Pardo
Wethouder