• Dag van de Democratie: denk mee over de plannen voor 2024!

05 september 2023

Op vrijdag 15 september is de landelijke Dag van de Democratie! Als gemeente willen we graag de inwoners en maatschappelijke partners betrekken bij wat wij doen. Sámen zijn we Alblasserdam. Daarom nodigen we iedereen uit om te reageren op het concept uitvoeringsprogramma voor 2024. Het is een bijzondere kans om je stem te laten horen.

• Aanleg geveltuinen is gestart

08 september 2023

Op donderdag 7 september zijn de eerste geveltuinen aangelegd. Wethouder Marten Japenga was aanwezig bij dit feestelijke moment.

• De Week van het lezen en schrijven

08 september 2023

Van 8 tot en met 15 september is het de landelijke Week van het lezen en schrijven. Dit vindt ieder jaar plaats. Tijdens deze week is er aandacht voor het verminderen en het voorkomen van laaggeletterdheid. Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, schrijven en rekenen. Daardoor hebben ze ook vaak moeite met een computer of een smartphone. Dat heeft veel gevolgen. Een baan vinden, gezond leven en grip hebben op je geldzaken is dan lastiger.

• Extra budget voor zwembad Blokweer

08 september 2023

Een zwembad is een belangrijke voorziening voor een dorp als Alblasserdam. In een waterrijke omgeving is het heel belangrijk om zwemles te krijgen. Ook willen we graag dicht bij huis goede plekken aanbieden om aan de gezondheid te werken, recreatief of bij een vereniging.

• Wegafsluitingen in de week van het Havenfestival

08 september 2023

Van maandag 11 tot en met zaterdag 16 september is de 31e editie van het Havenfestival in Alblasserdam. Voor de festiviteiten is het nodig enkele wegen af te sluiten. Gele borden geven een omleidingsroute aan. Verkeersregelaars leiden het verkeer in goede banen.

• Kinderboerderij zoekt bestuursleden

11 september 2023

Alblasserdam heeft een prachtige kinderboerderij. De kinderboerderij wordt bestuurd door een stichting en gerund door een enthousiaste beheerder. De beheerder wordt geholpen door ongeveer 25 vrijwilligers.

• Informatieavond voor startende ondernemers

11 september 2023

Heb je plannen om een eigen bedrijf te starten of ben je al gestart? Dan sta je voor een leuke maar spannende uitdaging, waarbij je veel zaken moet voorbereiden en regelen. Met welke regels krijg je te maken? Welke mensen en partijen kunnen je helpen bij de start? Welke belastingvoordelen zitten er aan het ondernemerschap? Hoe kom je aan financiering? Zomaar wat vragen.

• Start van de Nationale Sportweek

15 september 2023

Van 15 tot en met 24 september in het de Nationale Sportweek. We hoeven jou vast niet uit te leggen dat bewegen gezond is! Dat kan variëren van wandelen tot intensief sporten. Variatie is juist goed. Deze week staan we daar extra bij stil. We willen een fit en groen dorp zijn. We zijn daarom blij met de verschillende sportverenigingen in ons dorp, maar ook met onze mooie parken en het buitengebied waar je kunt wandelen, skeeleren of fietsen.

• Denk mee! U kunt tot 23 september reageren op het concept Uitvoeringsprogramma 2024

15 september 2023

Als gemeente vinden we het belangrijk om samen met onze inwoners en partners te werken aan een nog mooier Alblasserdam. Daarom bieden wij iedereen de kans om op het concept Uitvoeringsprogramma 2024 te reageren.

• Evenement organiseren in 2024? Geef het door vóór 30 september 2023

18 september 2023

Heeft u plannen om in 2024 een evenement te organiseren? Geef het dan vóór 30 september 2023 door. Het gaat bij dit termijn (nog) niet om de volledige vergunningsaanvraag. Uw aanmelding gebruiken wij om de evenementenkalender 2024 samen te stellen.

• Contactpunt voor geldzorgen op de werkvloer

18 september 2023

Het leven is duur en het aantal mensen met geldzorgen groeit. Heeft u moeite om rond te komen terwijl u werk heeft? Of merkt u als werkgever dat dit speelt bij uw medewerkers? Dan kunt u terecht bij het Contactpunt Geldzorgen op de werkvloer dat sinds 1 september open is.

• Subsidie voor vergroening

19 september 2023

Hitte en hoosbuien, we krijgen er steeds vaker mee te maken. Door klimaatverandering komen extreme weersituaties vaker voor en de overlast ervan wordt groter. Om de gevolgen van het veranderende klimaat op te vangen, is vergroenen een goede stap. Het waterschap Rivierenland stelt hiervoor subsidie beschikbaar. Op veel plekken in Alblasserdam krijgt u zelfs 50% van de kosten vergoed.

• Aanmelden voor het bewonerspanel

19 september 2023

Vindt u het leuk om mee te denken over Alblasserdam? Dan kunt u zich aanmelden voor het bewonerspanel.

• Alblasserdam bereidt zich voor op ontwikkelingen in zorg en wonen

22 september 2023

Op woensdagochtend 20 september kwam een afvaardiging van 15 zorgpartijen die actief zijn in Alblasserdam bij elkaar in het gemeentehuis. Tijdens de bijeenkomst werd gesproken over de toekomstige zorgverlening in ons dorp en over de combinatie met wonen.

• Camera-auto maakt foto's in Alblasserdam

26 september 2023

Het bedrijf CycloMedia maakt tussen oktober en december 360 graden panoramafoto's in Alblasserdam.

• Gezamenlijke inkoopactie zonnepanelen

27 september 2023

Donderdag 28 september organiseert het Regionaal Energieloket samen met de gemeente een informatieavond over zonnepanelen. Tijdens dit webinar (een online bijeenkomst) geven we woningeigenaren uitleg over zonnepanelen. Bewoners kunnen ook vragen stellen aan de experts. Na afloop van de informatiebijeenkomst start een collectieve inkoopactie. Deelname aan het webinar is gratis en geheel vrijblijvend.

• Kunst- en cultuurweek in Alblasserdam (2-7 oktober)

27 september 2023

Het Cultureel Netwerk Alblasserdam organiseert in samenwerking met de gemeente Alblasserdam dit jaar voor het eerst een kunst- en cultuurweek. In de week van 2-6 oktober zijn er open repetitieavonden van muziek- en dansverenigingen.

• Gemeente Alblasserdam en de uitspraak in de zaak Chemours

29 september 2023