• Drechtse Stromen organiseert Energiecafé in Alblasserdam

02 oktober 2023

Dinsdag 10 oktober is het de Dag van de duurzaamheid. Die dag organiseert de stichting Drechtse Stromen 's avonds een Energiecafé in Alblasserdam. Tijdens deze bijeenkomst krijgen inwoners informatie over energie besparen en de overstap naar duurzame energie. Aanmelden kan via de website van Drechtse Stromen.

• Buiten spelen met het Natuurpaspoort in Alblasserdam

03 oktober 2023

Deze week worden op de basisscholen in Alblasserdam weer natuurpaspoorten uitgedeeld aan kinderen van groep 3 tot en met 8. In totaal zijn er zo’n 1600 boekjes met daarin vijftig leuke dingen om te doen in de natuur. Zoals een nachtje kamperen, groente kweken, een speurtocht door het bos maken of de sloot onderzoeken.

• Dag van de (online) veiligheid

03 oktober 2023

Op donderdag 12 oktober, in de week van de Veiligheid, staat het Raadhuisplein en De Rederij in het teken van het geven van voorlichting over (online) veiligheid en vuurwerk. De politie, de Bibliotheek, Stichting Welzijn Alblasserdam, Woonkracht 10 en de gemeente Alblasserdam maken samen met Rabobank een programma voor jong en oud.

• Samen voor een veilig haven

03 oktober 2023

Op maandag 9 oktober start de voorlichting voor het personeel van de container terminal BCTN om hen bewust te maken over drugs en smokkelpraktijken in de haven.

• Nieuw hockeyveld op Sportpark Souburgh officieel geopend

07 oktober 2023

Op vrijdagavond 6 oktober 2023 heeft wethouder Freek de Gier samen met Henk van Muijen, voorzitter van de Alblasserwaardse Hockeyclub Souburgh, het nieuwe hockeyveld op Sportpark Souburgh officieel geopend. Dat gebeurde door de watersproei-installatie aan te zetten terwijl de jeugdleden van de club op het veld stond met paraplu’s. Bij de opening waren zo’n 130 genodigden en leden van de club aanwezig.

• Profiteren van zonnepanelen in Nieuw-Lekkerland

20 oktober 2023

Samen lokaal schone energie opwekken: het kan met Zonnedak SchooneZon. Dit is een collectief zonnedakproject in de gemeente Molenlanden. Op de boerderij van Damsteegt in Nieuw-Lekkerland komen 730 zonnepanelen. Iedereen die in de buurt woont, ook Alblasserdammers met postcodecijfers 2951 en 2954, kan meedoen met het project.

• Energiekrant gratis op te halen in de Rederij

27 oktober 2023

Vorige week is de regionale Energiekrant verschenen. Hierin staan artikelen over bijvoorbeeld energiebesparing, duurzaam vervoer en energiecoaches. De krant ligt vanaf nu in de hal van de Rederij. Daar kan iedereen gratis een exemplaar ophalen. Je kunt hem ook online lezen.

• Veel innovatieve bedrijven in Alblasserdam

27 oktober 2023

Alblasserdam scoort hoog op het percentage innovatieve bedrijven. Dat blijkt uit de data van Innovatiespotter. Op het economiedashboard van www.waarstaatjegemeente.nl is te zien dat er 106 innovatieve bedrijven in onze gemeente gevestigd zijn. Dat komt neer op 4,52% van het totaal, het hoogste percentage in heel Nederland.

• Crisisnoodopvang Havenkerk

30 oktober 2023

Er gaat iets veranderen in het gebruik van de opvanglocatie aan de Havenkerk. Naast de huidige Oekraïense bewoners maken we plek om korte crisisnoodopvang te bieden aan ongeveer 50 Oekraïense vluchtelingen. Alblasserdam neemt hiermee haar verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat niemand buiten op straat hoeft te slapen.