Dag van de (online) veiligheid

Op donderdag 12 oktober, in de week van de Veiligheid, staat het Raadhuisplein en De Rederij in het teken van het geven van voorlichting over (online) veiligheid en vuurwerk. De politie, de Bibliotheek, Stichting Welzijn Alblasserdam, Woonkracht 10 en de gemeente Alblasserdam maken samen met Rabobank een programma voor jong en oud.

Ochtendprogramma voor de basisscholen

In het ochtendprogramma komen 109 kinderen uit groep 8 van drie verschillende basisscholen naar het gemeentehuis de Rederij om voorlichting te krijgen. In de vrachtwagen van de politie praten jeugdagenten met de schooljeugd. Belangrijke thema’s komen aan bod, zoals cyberpesten, misbruik van beeldmateriaal en vuurwerk. Ook bespreken ze de digitale media van de politie. Wat vinden de kinderen daarvan? Na deze dag weten de kinderen hoe ze de politie kunnen bereiken, ook als de vrachtwagen weer is vertrokken. De ouders van de basisschoolkinderen zijn welkom in het middagprogramma.

Komt u ook?

Van 14:00 uur tot 16:30 uur zijn alle inwoners van Alblasserdam welkom. Zij kunnen terecht in de politietruck op het Raadhuisplein of in de serre van het gemeentehuis De Rederij om meer informatie te krijgen over phishing en babbeltrucs. De wijkagenten zijn de hele middag aanwezig en gaan graag met u in gesprek. Zij horen graag uw mening over de veiligheid in uw woonomgeving. Tegelijkertijd worden door de Bibliotheek ook spelletjes en een speurtocht georganiseerd.

Zorg voor uw (online) veiligheid

Phishing gebeurt nagenoeg altijd digitaal. U krijgt een e-mail, Whatsapp of sms. Ergens in de tekst staat een link waarop u moet klikken. Vaak wordt de smoes gebruikt dat uw betaalpas is geblokkeerd. Of er verloopt een termijn. Zo wordt u verleid onmiddellijk actie te ondernemen. Dit is "vissen" naar vertrouwelijke informatie: phishing.