Nieuw hockeyveld op Sportpark Souburgh officieel geopend

Op vrijdagavond 6 oktober 2023 heeft wethouder Freek de Gier samen met Henk van Muijen, voorzitter van de Alblasserwaardse Hockeyclub Souburgh, het nieuwe hockeyveld op Sportpark Souburgh officieel geopend. Dat gebeurde door de watersproei-installatie aan te zetten terwijl de jeugdleden van de club op het veld stond met paraplu’s. Bij de opening waren zo’n 130 genodigden en leden van de club aanwezig.

Waterveld

Het oude hockeyveld was in slechte staat en was afgekeurd door de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond. Het nieuwe hockeyveld is een ‘waterveld’. Dat wordt zo genoemd omdat er een laag water op het kunstgras aangebracht moet worden voor het spelen. Op dit veld kunnen de sporters hun spel technisch verder verbeteren en in competitieverband beter aansluiten bij andere verenigingen. Ook zijn op een waterveld nieuwe spelvormen mogelijk, zoals Urban Hockey. Voordelen van een waterveld zijn de snelheid en het consistente rollen van de bal en minder kans op blessures dan bij een zandveld. Dit is het eerste waterveld in de regio.

Gemeente investeert in sport en bewegen

Wethouder Freek de Gier: “Ik ben trots en blij met deze mooie ontwikkeling op het sportpark. Sport en bewegen is een belangrijk onderdeel in ons collegeprogramma 2022-2026. We willen graag dat iedere Alblasserdammer regelmatig beweegt. Want voldoende beweging zorgt voor een kleinere kans op hart- en vaatziekten, diabetes en dementie. Een gezonde levensstijl draagt eraan bij dat je lekkerder in je vel zit en dat kinderen beter kunnen leren. En daarnaast kan sporten natuurlijk ook gewoon heel leuk en gezellig zijn! Daarom investeren we als gemeente ook graag in het sportpark en werken we met verenigingen samen om bewegen aantrekkelijk te maken en houden.”

Verduurzaming

In februari 2023 heeft de gemeenteraad geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van een nieuw veld. De hockeyclub heeft zelf zonnepanelen aangelegd die de stroom leveren voor de sproei-installatie. De sproei-installatie gebruikt oppervlaktewater. Bovendien worden beide hockeyvelden straks verlicht met LED. Hiermee is het sportpark een stuk verder verduurzaamd.

Wethouder Freek de Gier opent het hockeyveld door het aanzetten van de watersproei-installatie

Wethouder Freek de Gier opent het nieuwe hockeyveld door de watersproei-installatie aan te zetten. Naast de wethouder staat Anne-Marie de Graaf-Dekker van de jeugdcommissie van de hockeyclub.