Samen voor een veilig haven

Op maandag 9 oktober start de voorlichting voor het personeel van de container terminal BCTN om hen bewust te maken over drugs en smokkelpraktijken in de haven.

Burgemeester Jan Willem Boersma zal hierbij aanwezig zijn net als de politie, waaronder de wijkagenten, de parkmanager en een medewerker van Port of Rotterdam. BCTN wil onveilige situaties, zoals we zien in de havens in Rotterdam, voorkomen en streeft naar een veilige werkplek voor de medewerkers en de omgeving.

Betrouwbaar personeel

“Hé psst, als jij mij helpt, help ik jou…” Medewerkers die werken in de containeroverslag, kunnen zo’n vraag elke dag krijgen. “Als ik jou een containernummer geef, dan weet ik zeker dat je de betreffende container na drie dagen nog steeds niet gevonden hebt. De drugsuithalers worden geholpen. Wij willen ervoor zorgen dat ons personeel weet hoe deze mensen werken, zodat ze alert zijn en niet in de val lopen om een “klein klusje” uit te voeren met grote gevolgen. Het begint bij bewustwording”, vertelt Lucien de Klerk als terminal manager van BCTN en initiatiefnemer.

Ondermijning tegengaan doen we samen

Het delen van praktijkvoorbeelden, een VR-bril en door te werken met een oefencontainer worden de personeelsleden en genodigden meegenomen in de denkwereld van smokkelaars. “Criminelen verplaatsen zich steeds meer van de onder- naar de bovenwereld. Ze misbruiken plaatselijke infrastructuren en faciliteiten. Ondermijning tegengaan kan de overheid niet alleen. Het is belangrijk dat ondernemers zelf initiatief nemen om hun branche veilig te houden. We zijn hierover al in gesprek met meerdere Alblasserdamse bedrijven”, zegt burgemeester Jan Willem Boerma.

Wat kunt u doen?

Wij kunnen allemaal ons steentje bijdragen aan het veiliger maken van onze woon-, werk- en leefomgeving. Iedere inwoner kan helpen door alert te zijn en verdachte signalen te melden bij Meld Misdaad Anoniem. Onderstaande situaties kunnen verdacht zijn, kijk eens op nietondermijnneus.nl voor meer voorbeelden:

• De winkel om de hoek waar nooit een klant komt
  • De huurder die grote bedragen alleen contant wil betalen.
  • De buur die altijd afgeplakte ramen heeft.
  • De jongen met een veel te dure auto voor de deur en een kleine portemonnee.
  • De woning, schuur of het bedrijfspand waar onbekende mensen op allerlei tijdstippen in- en uitlopen.
  • Meerdere gedumpte vaten op een verlaten erf of in de natuur. Drugsafval zit vaak in vaten.

Week van de Veiligheid

De bijeenkomst bij BCTN is voor personeel en genodigden. Alle inwoners en belangstellenden zijn welkom op donderdag 12 oktober, in de week van de Veiligheid, op het Raadhuisplein en De Rederij. Daar wordt voorlichting gegeven over (online) veiligheid en vuurwerk. De politie, de Bibliotheek, Stichting Welzijn Alblasserdam, Woonkracht 10 en de gemeente Alblasserdam maken samen met Rabobank een programma voor jong en oud. De wijkagenten zijn de hele middag aanwezig en gaan graag met de inwoners in gesprek. Zij horen graag hun mening over de veiligheid in uw woonomgeving. Tegelijkertijd worden door de Bibliotheek ook spelletjes en een speurtocht georganiseerd. Voor meer informatie over het programma kijkt u op www.derederij.nl.