December 2023

• Veel positieve reacties voor nieuwe laadpalen

01 december 2023

Steeds meer mensen rijden in een elektrische auto. Daarom breiden we het aantal oplaadplekken in ons dorp uit. Om te zorgen voor een goede spreiding van het aantal elektrische oplaadpunten over het hele dorp, gebruiken we een plankaart. Deze zomer hebben we een plankaart met nieuwe voorstellen voorgelegd aan inwoners. Veel mensen hebben daarop gereageerd en meegedacht. We willen hen daarvoor bedanken. Want dankzij alle reacties is de plankaart nog beter geworden.

• Waterschap houdt zaterdag hoogwater-oefening

08 december 2023

Zaterdag 9 december organiseert waterschap Rivierenland een grote oefening voor hoogwater. Dijkwachten lopen alle dijken langs de grote rivieren na. Ook de Oost- en West-Kinderdijk in Alblasserdam komen aan bod.

• ‘Kamers met Aandacht’ gezocht voor jongeren in Alblasserdam

15 december 2023

Vandaag heeft wethouder Margreet de Deugd bloemen overhandigd aan twee Alblasserdammers die een 'Kamer met Aandacht' hebben. Zij verhuren sinds dit jaar in hun eigen huis een kamer aan een jongere tussen de 18 en 23 jaar die nog niet helemaal zelfstandig kan wonen en niet terug kan vallen op de ouders. De wethouder zette deze inwoners in het zonnetje om hen te bedanken voor hun inzet.

• Energietoeslag 2023 voor huishoudens in de Drechtsteden

18 december 2023

Door de aanhoudende energiecrisis komen verschillende huishoudens in de Drechtsteden in financiële problemen. De zeven gemeenten in de Drechtsteden hebben daarom besloten opnieuw een energietoeslag uit te keren.

• Haal een coronaprik in Landvast op dinsdag 19 december

18 december 2023

Op dinsdag 19 december kunt u zonder afspraak terecht in Cultureel Centrum Landvast voor uw coronaprik. Vaccinatie tegen corona is gratis.

• Hoogwater verwacht in Alblasserdam

20 december 2023

Vanaf donderdagavond 21 december 2023 loopt de waterstand op. Hierdoor kunnen op vrijdag 22 december 2023 laaggelegen delen van Alblasserdam wateroverlast ervaren. Rijkswaterstaat houdt de waterstanden goed in de gaten. De waterschappen Rivierenland en Hollandse Delta zijn alert en houden de dijken in de gaten. Ook zijn uit voorzorg fietspaden langs rivieren afgesloten. De gemeente neemt ook een aantal voorzorgsmaatregelen.

• Teveel PFAS in eieren van hobbykippen

21 december 2023

Advies RIVM en GGD ZHZ: eet geen eieren van hobbykippen. Ruim driekwart van de geteste eieren van hobbykippen in de regio Zuid-Holland Zuid en Altena bevatten te hoge gehaltes aan verschillende soorten PFAS bevatten. Dit blijkt uit een eerste analyse van het eieronderzoek, dat in opdracht van de gemeenten Dordrecht, Molenlanden, Papendrecht en Sliedrecht wordt uitgevoerd. Zowel het RIVM als de GGD Zuid-Holland Zuid adviseren mensen uit de regio uit voorzorg voorlopig geen eieren meer te eten van hobbykippen en vervolgonderzoek af te wachten. Eieren uit supermarkten en winkels zijn wel veilig. Er is geen directe link te leggen tussen de vervuiling van de eieren en Chemours.

• Zorgorganisatie ASVZ nieuwe exploitant werkcafé De Rederij

22 december 2023

Vanaf 1 januari 2024 gaat zorgorganisatie ASVZ het werkcafé in De Rederij runnen. Op vrijdag 22 december 2023 tekenden de gemeente en ASVZ hiervoor een overeenkomst. De cliënten gaan onder begeleiding kleine versnaperingen en lunches bereiden en de bezoekers van het werkcafé bedienen. Het werkcafé is vanaf 8 januari van maandag tot en met vrijdag van 9.30 tot 15.30 uur geopend. Buiten deze tijden kunnen bezoekers voor koffie of thee gebruiken maken van een zelf-servicepunt.

• Update zwembad Blokweer: Het aftellen is begonnen...

27 december 2023

Op woensdag 27 december is gestart met het vullen van het water in het zwembad van Sportcentrum Blokweer in Alblasserdam. Over ongeveer 10 dagen is de zwembadbak weer gevuld met water.

• Burgemeester Boersma sluit het jaar af als echte Alblasserdammer

29 december 2023

Vanaf vrijdag 29 december is burgemeester Boerma een echte Alblasserdammer. Na een aantal weken klussen verhuist hij op 2 januari vanuit Dordrecht naar Alblasserdam. Samen met zijn vrouw Marieke en hun drie kinderen Melina, Vincent en Sabine.

• Veilige jaarwisseling doen we samen

30 december 2023

De jaarwisseling. Voor veel mensen een feestelijke avond en nacht. Op welke manier je de jaarwisseling ook viert, sta bewust stil bij de veiligheidsrisico’s en denk aan de veiligheid en gezondheid van anderen in je omgeving. Zo kunnen we met elkaar genieten van een gezellige en veilige jaarwisseling.