Hoogwater verwacht in Alblasserdam

Vanaf donderdagavond 21 december 2023 loopt de waterstand op. Hierdoor kunnen op vrijdag 22 december 2023 laaggelegen delen van Alblasserdam wateroverlast ervaren. Rijkswaterstaat houdt de waterstanden goed in de gaten. De waterschappen Rivierenland en Hollandse Delta zijn alert en houden de dijken in de gaten. Ook zijn uit voorzorg fietspaden langs rivieren afgesloten. De gemeente neemt ook een aantal voorzorgsmaatregelen.

De overlast van het hoge water is in onze regio verschillend. Woon je op een hoger gelegen plek of binnen de dijken, dan merk je niet zoveel. Maar in de lager gelegen delen is er de komende dagen wel last van het hoog water. De bewoners zijn voorbereid.

Wat doet de gemeente?

• Waarschuwingsborden plaatsen bij het parkeerterrein van Cultureel Centrum Landvast;
  • Zandzakken op rioleringsputten plaatsen;
  • Noodbrug bij het ponton van de waterbus plaatsen.

Wanneer is er hoogwater?

In de nacht van donderdag 21 op vrijdag 22 december 2023 omstreeks 02.50 uur en vrijdag overdag omstreeks 13.30 uur, wordt hoogwater verwacht. Hierdoor kan er wateroverlast ontstaan in de laaggelegen delen in het dorp.

Weet u wat u moet doen?

U hoeft zich nu geen zorgen te maken. Maar weet u wat u moet doen bij een overstroming? U kunt zich voorbereiden via de website van de Veiligheidsregio.

Wilt u weten hoe hoog het water bij u staat bij een overstroming? U vindt het op www.overstroomik.nl.