Zorgorganisatie ASVZ nieuwe exploitant werkcafé De Rederij

Vanaf 1 januari 2024 gaat zorgorganisatie ASVZ het werkcafé in De Rederij runnen. Op vrijdag 22 december 2023 tekenden de gemeente en ASVZ hiervoor een overeenkomst. De cliënten gaan onder begeleiding kleine versnaperingen en lunches bereiden en de bezoekers van het werkcafé bedienen. Het werkcafé is vanaf 8 januari van maandag tot en met vrijdag van 9.30 tot 15.30 uur geopend. Buiten deze tijden kunnen bezoekers voor koffie of thee gebruiken maken van een zelf-servicepunt.

Iedereen doet mee

Alblasserdam is een sociaal dorp met oog voor elkaar. Door de samenwerking met ASVZ krijgen mensen met een beperking een kans om, met goede begeleiding, te werken. Wethouder Ramon Pardo: “Als gemeente vinden we het belangrijk dat iedereen een fijne plek heeft in ons dorp. De samenwerking met ASVZ biedt mensen met een beperking de kans om actief mee te doen in of dichtbij hun eigen woonplaats. Door in het werkcafé aan de slag te gaan, kunnen ze nieuwe dingen leren, mensen ontmoeten en van waarde zijn.”

Werkcafé in De Rederij

Het werkcafé in De Rederij biedt gelegenheid om elkaar te ontmoeten, te werken en te leren. In De Rederij werken partners in het sociale en maatschappelijke domein samen. Door deze samenwerking versterken zij elkaar. In ASVZ heeft de gemeente een passende nieuwe partner gevonden. Zo wil ASVZ met de bibliotheek werken aan laaggeletterdheid. ASVZ produceert veel regionale producten, waaronder bakkerijproducten. Zij wil niet concurreren met de lokale ondernemers maar ermee samenwerken en ook hun producten aanbieden.

Samenwerking met ASVZ

ASVZ ondersteunt ruim 5.500 mensen met een beperking om het gewone leven te ervaren. Met alles wat daarbij hoort: een menswaardige leefomgeving, sociale contacten, een betekenisvolle daginvulling of werk, en ruimte om zelf keuzes te maken. Jaap de Gruijter, directeur ASVZ: “Werk hebben of een andere vorm van zinvolle dagbesteding is voor iedereen belangrijk. Het geeft je de mogelijkheid andere mensen te ontmoeten en jezelf te ontplooien. In De Rederij krijgen onze cliënten de kans om te werken en een vak te leren. Ze hebben er heel veel zin in!”

ASVZ neemt het stokje over van Leerwerkbedrijf Stichting Smile, dat de afgelopen jaren het werkcafé exploiteerde. ASVZ werkt met cliënten met een dagbestedingsbudget uit de Wet Langdurige Zorg (WLZ). Daarmee kunnen goede begeleiding en overige kosten voor het runnen van een succesvol werkcafé bekostigd worden.

Tekenmoment ASVZ