Januari 2024

• Uitnodiging nieuwjaarsreceptie 2024

01 januari 2024

Het gemeentebestuur van Alblasserdam nodigt u graag uit voor de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. De receptie is op woensdag 10 januari 2024 vanaf 19.30 tot 22.00 uur in Landvast.

• Een gezonde sport- en beweegomgeving met het Sportakkoord

08 januari 2024

Een actieve levensstijl draagt bij aan de gezondheid en het geluk van onze inwoners. Daarom vinden wij aandacht voor sport, bewegen en preventie belangrijk. In het 'Sport- en Beweegakkoord' hebben we hiervoor doelen, afspraken en acties opgesteld. Aan dit akkoord werken sportverenigingen, welzijnsorganisaties, onderwijs, gemeente en ondernemers. Wethouder Freek de Gier: "Dit is weer een mooi voorbeeld van hoe we samenwerken in ons dorp om echt dingen te bereiken. We willen het voor iedere Alblasserdammer mogelijk maken om met plezier te bewegen en sporten."

• Nieuwjaarstoespraak burgemeester Boersma

10 januari 2024

Op woensdag 10 januari 2024 was de nieuwjaarsbijeenkomst van gemeente Alblasserdam. Burgemeester Boersma hield een toespraak. Zijn verhaal werd ondersteund met korte videobeelden waarin hij Alblasserdammers het woord gaf. De volledige toespraak kunt u hieronder lezen.

• Warme kamers in Alblasserdam

10 januari 2024

In Alblasserdam zijn een aantal 'warme kamers' voor iedereen die behoefte heeft aan een warme plek. Of dit nu is om de krant te lezen, te studeren, te werken, een praatje te maken of alleen om even op te warmen.

• Nieuwe website voor vragen over energiebesparing in en om je huis

12 januari 2024

Voor onafhankelijk advies over energiebesparing, isolatie en andere duurzaamheidsmaatregelen kunnen inwoners van Alblasserdam terecht op het platform Duurzaam Drechtsteden. Ook is er informatie te vinden over subsidies en financiering.

• Jaarlijkse controle hondenbelasting start op 5 februari

22 januari 2024

Voor onze gemeente verzorgt SVHW de hondenbelasting. Jaarlijks controleert LEGITIEM BV hiervoor het hondenbezit. De controle start op 5 februari en duurt een aantal maanden. De controleurs kunnen zich legitimeren als werknemer bij LEGITIEM BV. Treffen zij een hond aan waarvoor de eigenaar geen belasting betaald, dan melden zij dat bij SVHW.

• Zwembad Blokweer feestelijk geopend

25 januari 2024

Gisteren heeft wethouder Freek de Gier het zwembad Blokweer heropend. Dat gebeurde door symbolisch de sleutel terug te geven aan Lykele Bokhorst van de Beheer Stichting Sport Alblasserdam (BSSA). Daarna namen zo'n 65 kinderen een grote plons in de nieuwe zwembadbak. Vanaf maandag 29 januari is iedereen welkom voor een verfrissende duik.

• Techniekroute viert feest

29 januari 2024

Dit jaar vindt de 10e editie van de Techniekroute Alblasserdam plaats. Op woensdag 14 februari gaan wederom alle leerlingen van groep 8 van de basisschool op bezoek bij twee technische bedrijven. Zo kunnen kinderen ervaren wat techniek inhoudt en voor bedrijven is het een mooie kans om toekomstig personeel te enthousiasmeren.

• Berging Hawker Typhoon vliegtuig in februari van start

31 januari 2024

Op maandag 26 februari 2024 start de berging van het Hawker Typhoon jachtvliegtuig dat op 28 september 1944 is neergestort in de polder Kortland.

• Lokale belastingen op nieuw aanslagbiljet

09 februari 2024

In februari ontvangt u de jaarlijkse aanslag lokale belastingen. Per post in uw brievenbus of digitaal in uw berichtenbox van MijnOverheid. U ontvangt deze aanslag namens gemeente Alblasserdam van SVHW.

• Verkenning locaties voor windmolens in de Alblasserwaard

12 februari 2024

Zonnepanelen en windmolens zijn een goede manier om lokaal duurzame energie op te wekken. In de regionale energiestrategie (RES) hebben we afgesproken dat er meer windenergie moet komen. Daarom gaan de gemeenten Molenlanden en Gorinchem op zoek naar geschikte locaties voor windmolens. Inwoners uit de hele regio worden uitgenodigd om mee te denken.