Tiende Techniekroute erg geslaagd

Afgelopen week vond de 10e editie van de Techniekroute Alblasserdam plaats. Zo'n 250 leerlingen van groep 8 van de basisschool gingen op bezoek bij technische bedrijven.

Deze samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en gemeente is al jarenlang een succes. Dit jaar deden maar liefst 25 bedrijven mee. Daarvan was het de 5e keer voor Alklima, Discom en Egro Service. ETB de Noord, Lagersmit, Maat, IHC en Valk Welding vierden zelfs hun 10e deelname. Als blijk van waardering ontvingen zij uit handen van wethouder De Deugd en burgemeester Boersma een bos bloemen.

Jubileum

De Techniekroute is het resultaat van een vruchtbare lokale samenwerking tussen de gemeente, scholen en bedrijven. "Zo'n 10e keer is wel echt een hoogtepunt," vertelt Hillebrand Beärda, lid van het eerste uur van de werkgroep. Wethouder onderwijs Margreet de Deugd vult aan: "Zonder de bedrijven kan de Techniekroute niet bestaan. Ik ben daarom extra trots de bedrijven die dit jaar voor de 5e of zelfs 10e keer meededen. Bedrijven die voor de 5e keer meededen, zijn daarom ook beloond met het schildje 'erkend leerbedrijf'. Het busvervoer is door het Ondernemersfonds betaald."

Beroepsoriëntatie

De Techniekroute is een vorm van beroepsoriëntatie. Door techniek te zien én te ervaren, leren de kinderen wat werken in de techniek inhoud. En voor bedrijven is het een mooie kans om toekomstig personeel te enthousiasmeren. Oud-deelnemer Nathan Hage denkt er met plezier aan terug: "Tijdens de Techniekroute kun je van alles uitproberen. Zo kun je kijken wat het beste bij jou past." Zelf koos hij voor een vervolgopleiding tot machinist grondverzet.