Een gezonde start van het nieuwe schooljaar

Met een gezonde broodtrommel geef je je kind de perfecte basis. Kinderen die gezond eten en drinken zitten lekkerder in hun vel, hebben meer energie en kunnen dus beter presteren op school. Daarom stonden de weken in aanloop naar het nieuwe schooljaar in het teken van ‘een trommel zonder rommel’.

Trommel zonder rommel is een initiatief vanuit de GGD ZHZ in samenwerking met het Voedingscentrum, Jong JGZ, JOGG Zuid-Holland Zuid en GGD West-Brabant. In Alblasserdam wordt het, in opdracht van de gemeente, ingevuld door JOGG Alblasserdam.

Gratis advies tijdens het boodschappen doen

Het eerste deel van de campagne was gericht op gratis voedingsadvies. JOGG-ambassadeur Manon Geldof vertelt: “Waar kun je beter beginnen met gezonde keuzes maken dan in de supermarkt? Daarom was er twee weken lang een diëtist in de LIDL aanwezig.” Bezoekers kregen tips over gezond eten en drinken voor kinderen. Van voorbeelden voor een lekkere, maar gezonde snack tot advies bij een drukke week of een beperkt budget.

Aandacht op de basisscholen

Na de actie in de supermarkt bezocht Manon alle basisscholen in Alblasserdam. “We willen ook graag de schoolbesturen betrekken en op school aandacht voor gezonde voeding. Ze hangen posters op en delen flyers uit. Met de flyers geven we allereerst praktische informatie. Daarnaast kan onze campagne een gespreksstarter zijn. Praat in de klas of met ouders over gezonde voeding.”

Gezonde jeugd, gezonde toekomst

Ook wethouder Margreet de Deugd is enthousiast: “De gemeente Alblasserdam is sinds 2022 een JOGG-gemeente. Dat betekent dat we ons hebben aangesloten bij de landelijke aanpak voor gezonde jeugd. We willen kinderen en hun ouders helpen om gezonde keuzes te maken. Een gezonde levensstijl draagt eraan bij om lekker in je vel te zitten, goed te kunnen leren en gezondheidsproblemen op latere leeftijd te voorkomen. JOGG is een belangrijk onderdeel van de opgave ‘Thuis in ons dorp’ in ons collegeprogramma.“

Meer informatie

Meer lezen over gezond eten en drinken voor kinderen? Op www.trommelzonderrommel.nl vind je onder andere veel lekkere voorbeelden, tips voor het ochtendspitsuur en budgettips.