Uittreksel basisregistratie personen (BRP)

Regel uw zaken zoveel mogelijk online. U kunt alleen op afspraak naar de Gemeentewinkel komen. 

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een officiële verklaring dat u bij de gemeente Alblasserdam staat ingeschreven als inwoner.

U vraagt eenvoudig online een uittreksel met uw persoonsgegevens aan.

Kosten en afhandeling

Een uittreksel kost € 14,30
Een uittreksel op werkdagen voor 13.00 uur besteld, heeft u de volgende werkdag via de post in huis.
Door de aangepaste dienstverlening kan het mogelijk iets langer duren. 

Online regelen

DigiD-logo Uittreksel BRP aanvragen 

Lukt dit niet? Dan belt u 14 078. 

Bewijs van in leven zijn en attestatie de vita

Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita bewijst u dat u in leven bent op het moment van afgifte. U heeft het bewijs nodig voor bijvoorbeeld pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties.

Bewijs van in leven zijn

  • is een uittreksel in het Nederlands uit de basisregistratie personen (BRP)
  • vraagt u online aan
  • is alleen geldig binnen Nederland
  • kost € 14,30
  • is kosteloos als u een bewijs van uw pensioenfonds meeneemt (bij het online aanvragen betaalt u wel de kosten)
  • u vraagt dit uittreksel eenvoudig online aan (u heeft hiervoor hiervoor DigiD nodig)

DigiD-logo Uittreksel BRP aanvragen 

Attestatie de vita

  • is een internationaal model in meer talen
  • vraagt u persoonlijk aan bij de balie van de gemeente
  • is geldig in het buitenland
  • kost € 14,30
  • is kosteloos als u een bewijs van uw pensioenfonds/uitkeringsinstanties vanuit het buitenland meeneemt  

Aan de balie kunt u alleen met pin betalen en u betaalt direct bij aanvraag. Maak een afspraak om lange wachttijden te voorkomen.

Afspraak maken attestatie de vita

Bewijs van Nederlanderschap

Met een bewijs van Nederlanderschap toont u dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. U vraagt het bewijs online aan. Voor de online aanvraag heeft u DigiD nodig. Kosten: € 14,30

Iemand machtigen voor de aanvraag

Iemand van 18 jaar of ouder mag voor u een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt u diegene en u geeft mee:

  • een volledig ingevulde machtiging (pdf, 236 kB) met datum en uw handtekening
  • uw geldige identiteitsbewijs of een kopie identiteitsbewijs
  • de ander (gemachtigde) neemt van zichzelf ook een geldig identiteitsbewijs mee

U kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.

Akte/uittreksel nodig in buitenland

Op internationale bewijzen voor het buitenland heeft u meestal een apostille of legalisatie nodig. U haalt eerst het bewijs bij de gemeente op en neemt hem dan mee naar de rechtbank. Informatie daarover leest u op de website van Rijksoverheid

  1. de afgevende instantie (bijvoorbeeld de gemeente)
  2. ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag
  3. ambassade van het betreffende land in Nederland

U betaalt het afschrift of uittreksel direct bij de aanvraag via iDEAL. Is dit voor u niet mogelijk? Machtig dan iemand om het afschrift voor u op te vragen.

Heeft u vragen?

Op de website van de Rijksoverheid kunt de video 'Wat is de Basis Registratie Persoonsgegevens' downloaden. Heeft u andere vragen, vul dan het contactformulier in. Binnen vijf werkdagen krijgt u antwoord van ons.