College Alblasserdam steunt buurgemeenten bij dossier Chemours en Dupont

In de wekelijkse vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Alblasserdam op 20 juni is gesproken over de uitzending van Zembla en de dagvaarding van de buurgemeenten aan de chemiebedrijven Chemours en DuPont. Het college ondersteunt de verklaring van de buurgemeenten over de uitzending van Zembla en volgt de dagvaardingsprocedure met grote belangstelling. Ook in de gemeenteraad op 20 juni is gesproken over dit dossier en de CDA heeft een motie ingediend om de gezondheid van de omwonenden van industrie te beschermen. De motie is omarmd door de gemeenteraad.

Buurgemeenten naar de rechter

De gemeenten Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht en Molenlanden dagvaarden de chemiebedrijven Chemours en DuPont. Zij vragen de rechter vast te stellen dat Chemours/DuPont onrechtmatig hebben gehandeld door de uitstoot van de zeer zorgwekkende stoffen PFOA en GenX. De gemeenten stellen de bedrijven aansprakelijk voor de schade die zij hebben geleden, lijden en mogelijk in de toekomst nog zullen lijden als gevolg van deze uitstoot. Beide bedrijven hebben eerder de aansprakelijkheid afgewezen. Daarom starten de gemeenten een dagvaardingsprocedure. Op de website van de gemeente Dordrecht wordt het dossier Chemours en DuPont bijgehouden.

Reactie buurgemeenten op de uitzending van Zembla

Het college van Alblasserdam deelt het standpunt van Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht en Molenlanden: "We begrijpen goed dat inwoners geschrokken zijn van de uitzending van Zembla over DuPont/Chemours. Het is voor iedereen confronterend om te zien. Wij vinden dat inwoners en anderen niet geconfronteerd mogen worden met de gevolgen van de uitstoot van PFAS door deze bedrijven. Deze stoffen horen niet thuis in het milieu, niet in ons water, niet in onze bodem, niet in ons voedsel".

Positie gemeente Alblasserdam

De gemeente Alblasserdam heeft de bedrijven al meer dan een jaar geleden aansprakelijk gesteld. Na de uitspraak van de rechter over de dagvaarding van de buurgemeenten volgt opnieuw een moment voor de gemeente Alblasserdam om de eigen positie opnieuw te bezien.