Paspoort en identiteitskaart

U vraagt een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) persoonlijk aan bij de balie van de gemeente. Ook kinderen moeten persoonlijk bij de aanvraag en het afhalen aanwezig zijn.

Voor het aanvragen van een paspoort of ID-kaart voor uw kind leest u de pagina Paspoort of ID-kaart voor kinderen.

U maakt een afspraak voor:

Aanvragen Paspoort Aanvragen ID-Kaart 

U kunt gelijk een afspraak maken om uw reisdocument af te halen. Hiervoor kiest u een datum 6 werkdagen na uw aanvraag aan de balie

Afhalen Paspoort Afhalen ID-kaart 

U kunt uw paspoort of ID-kaart ook met spoed aanvragen. Meer informatie leest u verderop deze pagina. 

Kosten

Kosten
paspoort vanaf 18 jaar € 83,85
paspoort tot en met 17 jaar € 63,40
identiteitskaart vanaf 18 jaar   € 75,80
identiteitskaart tot en met 17 jaar   € 40,90
zakenpaspoort (66 pagina's) vanaf 18 jaar / tot en met 17 jaar € 83,85 / € 63,40
thuisbezorgen per paspoort of identiteitskaart € 4,95
spoedaanvraag € 57,05 extra

U betaalt direct bij aanvraag. Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.

Afhandeling

  • 6 werkdagen
  • met spoed: 1 werkdag (als u de aanvraag vóór 15.00 uur heeft ingediend) 

Ophalen

Iedereen haalt zijn of haar nieuwe paspoort of ID-kaart zelf op. U kunt gelijk een afspraak maken om uw reisdocument af te halen. Hiervoor kiest u een datum 5 werkdagen na uw aanvraag aan de balie.

Meenemen bij de aanvraag
  • alle paspoorten en ID-kaarten die u nog heeft en die nog niet door de gemeente ongeldig zijn gemaakt
  • goed lijkende pasfoto in kleur, niet ouder dan 6 maanden (geen schoolpasfoto). Let op de pasfoto-eisen

Voor het aanvragen van een paspoort of ID-kaart voor uw kind leest u de pagina Paspoort of ID-kaart voor kinderen. Hier leest u waar u rekening mee moet houden.

Fotohokje  

Voor een standaard pasfoto betaalt u € 9,-. In het fotohokje vindt u informatie over een juiste foto. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de werking van het fotohokje en de kwaliteit van de foto's.

U kunt alleen met pin betalen. Lukt het maken van een goede foto niet, dan kunt u

Is de foto die u in het fotohokje gemaakt heeft niet geschikt? Dan heeft u 3 mogelijkheden:  
1. u haalt bij de balie een muntje voor een nieuwe foto
2. u scant de QR-code in het fotohokje voor contact met de klantenservice, zij sturen u een formulier voor teruggave van de kosten
3. u gaat naar de website van Photo-me en klik op mijn foto is afgekeurd

Rolstoelgebruikers adviseren we om pasfoto's bij een vakfotograaf te laten maken. 

Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen

Let op: Heeft u 3 reisdocumenten binnen een periode van 5 jaar als vermist opgegeven? Dan kunt u in het register paspoortsignalering vermeld staan. Dit heeft gevolgen voor uw recht op een reisdocument. Meer informatie vindt u op de website Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Zo voorkomt u misbruik van uw identiteitsbewijs. Dit kan online (met DigiD). Vraagt u direct een nieuw identiteitsbewijs aan? Dan kunt u gelijk aan de balie van de Stadswinkel een verklaring van vermissing doen. Maak hiervoor een afspraak.

Paspoort of ID-kaart teruggevonden

Uw 'vermiste' document is niet meer geldig. U levert uw of het gevonden document wel in bij de gemeente. 

Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen in het buitenland

Doe aangifte van de vermissing bij de plaatselijke politie. U vraagt met het proces verbaal een noodpaspoort aan bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. Als u daarna bij de gemeente een nieuw document aanvraagt, levert u het noodpaspoort in. Meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Afhalen, bezorgen en huisbezoek

Iedereen haalt zijn of haar nieuwe paspoort of ID-kaart zelf op. U kunt gelijk een afspraak maken om uw reisdocument af te halen. Hiervoor kiest u een datum 5 werkdagen na uw aanvraag aan de balie

​​​​​​Bij het afhalen neemt u mee:

  • uw afhaalbewijs
  • uw oude paspoort en/of ID-kaart

Thuisbezorgen

Wij bezorgen uw nieuwe document ook bij u thuis of op het werk, binnen heel Nederland. We bezorgen niet op de Waddeneilanden. Meer informatie leest u op de pagina Bezorgen paspoort of identiteitskaart

Huisbezoek

U kunt een huisbezoek aanvragen als u door een lichamelijke beperking niet naar het Gemeentewinkel kunt komen. Wij komen dan bij u thuis voor de aanvraag van de Nederlandse identiteitskaart. Op de pagina Huisbezoek aanvragen voor identiteitskaart leest u meer.

Spoedaanvraag

Heeft u uw paspoort of ID-kaart snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Dit doet u vóór 15.00 uur. De volgende werkdag na 10.30 uur ligt het document voor u klaar. Let daarbij op onze openingstijden. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra.

Wanneer uw vorige document kwijt of gestolen is, is een spoedaanvraag niet altijd mogelijk. De medewerker aan de balie spreekt dan met u af wanneer u uw document kunt ophalen.

Geldigheid
  • 18 jaar of ouder: document is 10 jaar geldig
  • jonger dan18 jaar: document is 5 jaar geldig
Zakenpaspoort of 2e paspoort

Als u veel reist voor uw beroep, kunt u overwegen een zakenpaspoort aan te schaffen. Een zakenpaspoort is eigenlijk een gewoon paspoort, maar heeft extra bladzijden. Zo is er meer ruimte voor visa en douanestempels. Als u een zakenpaspoort aanvraagt, kunt u niet ook nog een normaal paspoort aanvragen.

U kunt ook overwegen om een 2e paspoort aan te schaffen naast uw normale paspoort. Dit kan bijvoorbeeld als uw paspoort vaak bij een buitenlands consulaat ligt voor een visumaanvraag. U kunt dan reizen met uw andere paspoort. De voorwaarden voor aanvraag van een 2e paspoort zijn wel strenger.

Meer informatie

Voorkom fraude met je identiteitsbewijs (Rijksoverheid) Met KopieID app maakt u een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. 

Heeft u vragen? Vult u dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.

Digihulplijn helpt u met uw vragen over de computer of mobiel. Hiervoor belt u 0800-1508. Te bereiken van maandag tot en met vrijdag van 09.00-17.00 uur.